EU-Kommissionen indleder sag
EU mener Danmark halter bag efter med liberaliseringen af jernbanenettet.
EU-Kommissionen tog i går det første skridt på vejen til at indklage Danmark for EF-domstolen, da man i et såkaldt begrundet partsindlæg kræver, at Danmark fuldt ud implementerer Direktiv 2007/58/EC i Danmark.
Direktivet, der fastsætter reglerne for medlemslandenes åbning af det nationale skinnenet for internationale passagertransport, indeholder også krav om fri cabotage for passagertrafikken.
Det vil sige, at en international togoperatør med de nødvendige tilladelser, ikke bare har lov til at køre international passertransport til og fra togstationer i Danmark. Operatøren skal også have lov til at standse på og medtage passagerer fra alle stationer på den pågældende banelinje.
Danmark er ikke det eneste land, der er i EU-Kommissionens kikkert. Holland, Luxembourg og Litauen har også modtaget tilsvarende krav fra EU.
De fire medlemslande har nu to måneder til at opfylde kravene.
EU-reglerIfølge direktiv 2007/58/EC1, så skal alle togoperatører, der har licens og de nødvendige sikkerhedscertifikater, have adgang til at udføre internationale togtransporter til og fra EU’s medlemslande. For at sikre et realistisk økonomisk grundlag for operatøren, så skal denne også have fri adgang til at transportere passagerer fra en til en anden station i det pågældende EU-medlemsland – den såkaldte cabotagetransport.
Direktivet skulle implementeres i national lovgivning inden 4. juni 2009. Herefter skulle EU’s medlemslande informere EU-Kommissionen om, hvordan direktivet i praksis er indført i national lovgivning. Danmark og de tre andre EU-lande, der har modtaget skrivelsen fra EU-Kommissionen har angiveligt forsømt at dokumentere implementeringen over for EU.