Kapacitetspres forude
Danske Markets indekstal fra Danmark og Europa viser, at der er gang i handel og transport.
- Sammenholdt med andre konjunkturindikatorer viser dagens aktuelle tal, at speditionsbranchen er i sving og har fuldt op at gøre med at skaffe den nødvendige kapacitet. Samtidig har speditørerne realistisk styr på, hvilke godsmængder, der kan forventes.
Det siger direktør Martin Aabak fra Danske Speditører i en kommentar til juni-udgaven af Danske Markets ”European Freight Forwarding Index”.
Det viser, at de faktiske godsmængder i maj sammenlignet med marts var lavere, men stadig præget af vækst, og at forventningerne to måneder frem tegner et tilsvarende billede.
- Indekset kan tolkes sådan, at to måneder i forårssæsonen kan falde forskelligt ud på grund af fluktuationer i efterspørgslen, helligdags- og feriekalendere og faktorer som askeskyer og skybrud, men at den underliggende trend formentlig er uforandret. Den fremadrettede forventning afspejler, at om to måneder er vi inde i feriesæsonen, som på visse markeder er langt mere udpræget end i Danmark, tilføjer Martin Aabak.
Indekset viser et fald i aktuelle mængder fra index 78 til indeks 70 i forhold til for to måneder siden blandt samtlige europæiske respondenter, mens det blandt de danske deltagere er faldet fra indeks 86 til indeks 75. (Værdier over 50 udtrykker fremgang, under 50 tilbagegang.)
Forventningen til mængderne på to måneders sigt er henholdsvis 64 (ned fra 73 måneden før) på europæisk plan og 67 (op fra 66 måneden før) blandt de danske deltagere.
Kapaciteten vokser kun langsomtEn dansk iagttager af branchen mener ifølge Danske Speditører, at der ikke mere er tvivl om, at aktivitetsniveauet i Danmark er stabilt, omend ikke overvældende. Det er det til gengæld i Europa. Specielt er markedet i Tyskland stærkt, og det er vanskeligt at få flyttet store mængder, altså hele læs og partloads. Dette segment er særligt berørt af knapheden af biler, og i Tyskland vurderer man, at samtlige de biler, der midlertidigt blev taget ud af drift, nu alle for længst er kørende.
Opgaven bliver hermed at få flere biler ind, og det går kun meget langsomt. Her spiller det ind, at finansieringen er vanskelig. Derfor kommer ny kapacitet kun langsomt ind i markedet.
Eksporten ud af Danmark er måske nok stigende, men i mængder ikke særligt meget. Det betyder, at der fortsat er betydelig ubalance i mængder ud og hjem, afhængigt af destination.