23948sdkhjf

Stigning i højresvingsulykker

Dødsfald som følge af højresvingende lastbiler/busser er igen stigende indtil nu i år.

Dødsfald som følge af højresvingende lastbiler/busser er igen stigende indtil nu i år.



Med den seneste dødsulykke i denne uge er tallet oppe på fem dræbte, mens der i hele 2009 til sammenligning blev registreret ét dødsfald. Det får Dansk Transport og Logistik, som repræsenterer transporten i Danmark, til at efterlyse en øget myndighedsgranskning af de tragiske ulykker og årsagerne til dem.

- Hvis den konstante fokus på disse tragiske ulykker forsvinder, så stiger antallet af ulykker lige så stille igen. Vi efterlyser derfor, at den såkaldte ”spejlgruppe”, der består af transportbranchen og myndighederne, og som blev nedsat for nogle år siden pga. det store antal højresvingsulykker, træder sammen igen og forholder sig til de seneste ulykker med dræbte og kvæstede ved tunge køretøjers højresving, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.

Han ønsker, at det gøres obligatorisk, at alle højresvingsulykker analyseres og kortlægges for at få større viden om forholdene. Samtidig peger han på, at undervisning i højresving og indstilling af spejle og kameraer gøres til fast pensum på den obligatoriske chaufføruddannelse af lastbilchauffører, der finder sted hvert femte år. Det samme gælder for køreuddannelsen, hvor højresving skal tildeles endnu mere opmærksomhed.

- Når et Cessna sportsfly kører af banen, og nogen kommer blot det mindste til skade, så rykker der en hel havarikommission ud og kortlægger forløbet i detaljer. Det samme gælder alle hændelser med tog. Men her har vi tilsvarende at gøre med ulykker, der ofte har døden til følge, og som rammer andre trafikanter og deres pårørende på grund af erhvervstrafikken, og så undersøges ulykkerne ikke grundigt nok efterfølgende. Vi ser gerne, at myndighederne nu tager dette alvorligt og holder fokus på både forebyggelsesdelen, analysedelen og kampagnesiden, siger Morten Lindbo.

DTL forholder sig selv til højresvingsproblematikken gennem sin årlige kampagne ”Trafiksikkerhed i Øjenhøjde”, hvor over 60.000 skolebørn siden 2003 har været igennem undervisning, som er finansieret af DTL og private partnere.

- Samfundet har ikke givet en krone til disse kampagner, og det forlanger vi heller ikke. Men vi forventer mere skub i kampagnerne fra offentligt hold – og gerne kampagner, som også retter sig mod cyklisterne, der ved simple forholdsregler ikke behøver at ende tilværelsen under en lastbil. Vi kan jo så også konstatere, at ofrene generelt ikke er børn, men folk i en højere aldersklasse, siger Morten Lindbo.

Udenlandske chauffører

Han peger også på problemet med de udenlandske lastbiler:

- Mindst ét tilfælde af højresvingsulykkerne i år har været forårsaget af en udenlandsk lastbil. Vi har et særligt trafiksikkerhedsprogram kaldet ”Trafiksikker Virksomhed”, hvor vores virksomheder kan blive certificeret ved at udforme en trafiksikkerhedspolitik, hvor højresving er en del af konceptet. Vi har opfordret statslige og kommunale transportkøbere til at stille krav til et sådant trafiksikkerhedsfokus i deres udbud – og vi opfordrer også private transportkøbere til at gøre det samme. Men vi har jo som dansk erhvervsorganisation af gode grunde ikke fat i de udenlandske transportvirksomheder, der opererer i Danmark. siger Morten Lindbo.

Et initiativ med at uddele information til de udenlandske chauffører på færger og grænseovergange om danske spejlregler og forholdene i Danmark med rigtig mange cyklister i byerne blev ikke til noget i første omgang.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078