Volvo med X-faktor
Råstyrke frem for flot design på ny serie, der skal vinde indpas på byggepladserne.
Af Finn Bjerremand
Volvo har sikkert ramt et godt tidspunkt til at lancere sin nye FM-serie, der er målrettet til bygge- og anlægskørsel. Det opsving, som måske er på vej, vil uden tvivl først komme inden for bygge- og anlægssektoren, og derfor vil der også blive efterspørgsel efter nyt og effektivt transportmateriel.
Volvo lancerede FMX på verdens største udstilling for anlægs- og byggemateriel Bauma i München. Den nye lastvognsserie er en videreudvikling af den meget succesfulde FM-serie, som nu kommer i en særskilt entreprenørversion. Volvo har været ude at tale med kunderne og chaufførerne om den nye type køretøj og er det endt med en lastvognsserie, som har råstyrke og praktisk brug som kendetegn frem for flot design.
- Vi er ekstremt stolte af denne lastvogn og kan næsten ikke vente med at se den komme ud og arbejde for vores anlægskunder. Vi forventer at den vil blive banebrydende både for os og for vores kunder, lød det fra en stolt Staffan Jufors, der er chef for Volvo Trucks.
Den nye serie rammer lige midt i registeret for de tunge entreprenørlastvogne. FM-serien er kendt for at være en stor lastvogn med et lavbygget førerhus, og FMX lanceres allerede fra starten med EEV-motorer som en mulighed med effekt på helt op til 500 hk, baseret på både Volvos 11 og 13 liters motorserier.
Motorudvalget begynder med D11C Euro-5, der fås med topeffekt på 330, 370, 410 og 450 hk og med drejningsmomenttrin på h.h. 1600, 1750, 1950 og 2150 Nm. Denne motor fås også i udgaven D11C – EEV med topeffekt på 330, 370 og 410 og med drejningsmomenttrin på h.h. 1600, 1750, 1950 Nm. Den store motor er 13 liters motoren, der både findes som en Euro-5 udgave og som en EEV-udgave til FMX. D13C Euro 5 findes med topeffekter på 380, 420, 460 og 500 hk med drejningsmomenttrin på 1900, 2100, 2300 og hele 2500 Nm, mens D13C EEV findes med effekttrin på 420, 460 og 500 hk, hvor topeffekten på drejningsmomentet er henholdsvis 2100 Nm, 2300 og 2500 Nm.
Tre mulighederNår det gælder transmissionsløsninger er der ingen slinger i valsen. Volvo kan tilbyde sin nye FMX med en helt almindelig manuel betjent fuldsynkroniseret gearkasse, med en superoptimeret I-Shift med automatiseret gearskifte eller med den ultimative løsning, Volvo PowerTronic, der er en automatisk transmission, som oprindelige kommer fra VCE (Volvo Construction Equipment) og som er konstrueret fra bunden til at lave transmissionsarbejdet i en Volvo dumper.
PowerTronic anbefales af Volvo til 4x4, 6x6 og 8x6 versionerne. I-Shiften er fantastisk transmission, som nu er blevet lanceret i en ny udgave med Power+ funktionen. Den er optimeret til netop entreprenørkørsel og har et væld af gode funktioner, såsom et forlænget felt for motoromdrejninger inden der skiftes gear, lynhurtigt gearskifte, kick-down, start ved fastkørsel, ekstra nedgearing for maksimal motorbremse i lavt gear, rokkefunktion, hill-stop m.v.
Desuden er FMX udstyret med loadsensoren som måler belastningen og derfor altid vælger det korrekte gear til at starte med.
Funktionen Hill-climbing, hjælper chaufføren med at få lastvognen til køre op ad bakke uden at gearkassen utilsigtet skifter gear og sørger samtidig for at motoren kan holde et højt omdrejningstal.
SnudetrækFMX kan bl.a. kendes på en forandret front, som symboliserer råstyrke. Der er en helt forandret front med en ny kofangerkonstruktion, markedets stærkeste beskyttelsesskjold under fronten af køleren og motoren, et rigtig midtermonteret snudetræk, som tilmed også kan holde til at trække i med træk på op til 25 ton.
Der er en ny type forlygter, der kan udskiftes enkeltvis og som ydermere kan forsynes med beskyttelsesgitter for at modvirke stenslag m.v. Beskyttelsesgitteret er dog ikke tilladt i Danmark, så det kommer vi nok ikke til at se.
Der er også monteret nye og mere robuste spejlarme og spejle samt et sammenfoldeligt trin nederst på trinbrættet. Højre del af kofangeren er lavet som den let kan skiftes ud, hvis der skulle komme en skade. Under trinbrættet er der yderligere et løsthængende trinbræt, der kan tåle at ramme en jordvold. For at sikre chaufføren, når han skal bevæge sig op i ladet, er der en kraftig stige på venstre bagkant af førerhuset og et solidt håndtag langs taget. Det ser ikke superflot ud, men er funktionelt og er en klar forbedring af arbejdsmiljøet.
Indvendig i førerhuset er det meste konstrueret i stærke materialer, som kan tåle påvirkninger ved entreprenørkørsel, hvor der let kan følge grov og måske våd snavs med ind i førerhuset. Førerhusene leveres i en kort eller en lang version med sovekabine og som enten lav tag eller Globetrottertag.
Instrumentbrættet er det gammelkendte fra FM-serien, som bl.a. har et af de bedste cockpit, der findes på markedet. Her har jeg dog et lille kritisk punkt. Ved skarp sol fra en bestemt vinkel, kan solen blænde displayet i cockpittet, så man ikke kan læse cifrene, og det er lidt uheldigt. Der mangler lidt mere sideskygge eller lignende.
Førerhuset har et godt førermiljø, selv om førerhuset er kompakt og med ”gammeldags” motorkasse inde midt i førerhuset. Men det kan ikke være anderledes, når man vil have et lavtbygget førerhus i sammenhæng med en stor og høj rækkemotor.
FremragendeVed en omfattende testkørsel i et stenbrud syd for Göteborg, dannede jeg mig et ganske godt indtryk af FMX-serien, hvoraf det var muligt at prøvekøre en snes forskellige versioner.
Der var kørsel både op og ned ad bakke med ca 20 % stigning, kørsel på skovstrækning med forskellige udfordringer, hvor man kunne lære at anvende I-Shift og ikke mindst den nye Power+ funktion.
Jeg prøvede også en FMX med 460 hk motor i en 4x4 trækkerversion med en tilhørende treakslet tippesættevogn, det jeg vil kalde en typisk tysker-konfiguration til 40 ton vogntogsvægt, som er helt uinteressant til det danske marked. Dette vogntog klarede sig takket være forhjulstrækket og PowerTronic-transmissionen rigtig flot.
Nedkørsel af bakke klares fint, når der er Power+ funktion og WEB+ motorbremse. Her har Volvo virkelig lært noget, for det er ikke bare vigtigt at have god motorkraft, så man kan køre op. Det er også vigtigt at kunne køre nedad med en entreprenørlastvogn uden at slide for hårdt på driftsbremserne.
En fireakslet FMX med 450 hk 11 liters motor er egentlig et fint valg, men når man så har kørt en tur i en tilsvarende fireakslet vogn med 13 liters motoren i en 500 hk version, så har man oplevet en suveræn løsning.
I Danmark vil det jo typisk være en lastvogn, som ude på vejene og i let terræn vil få lov til at trække en to-akslet kærre, så 48 ton vogntogsvægt kan udnyttes fuldt ud.
En frontkæmper i terrænDet generelle indtryk er, at der er tale om en vellykket udvikling af en nicheserie med bygge- og anlægsområdet som primært mål. Der er ingen tvivl om at FMX er en frontkæmper blandt ligemænd og vi nok skal komme til at se mange nye FMXer, også på de danske veje.
Fra Volvo Danmark har vi fået oplyst at en FMX ca koster 2 % mere end en tilsvarende FM.
fba@transinform.com