Scania er tilbage på tronen
Scania sætter nyt topniveau for lastvogne i den tunge ende med kraftfuld V8-motor.
Af Finn Bjerremand
Med en helt ny V8 motor på 16,4 liters slagvolumen og en topeffekt på hele 730 hk samt et drejningsmoment på 3500 Nm har Scania både sat en ny standard i toppen af lastvognssegmentet og samtidig er lastvognsproducenten kørt forbi både Volvos topversion FH 16 700 og topversionen fra Scanias eget søsterselskab MAN.
Den nye motor er ikke blot en ekstra optimering af den kendte V8 motor, som blev introduceret i 2000. Den gamle motor er nemlig ”kun” på 15,6 liter slagvolumen, hvor den nye er på 16,4 liter. Motorblokken er konstrueret i CGI (compacted graphite iron), som betyder, at motoren kan klare et højere kompressionsniveau uden at vægten er forøget. Den har separate cylinderhoveder og så deler den en hel del komponenter med de øvrige Scania-motorer.
Lige som på de 5 og 6 cylindrede rækkemotorer, der blev lanceret for to år siden er den nye motor også udstyret med Scanias meget roste XPI common-rail-brændstofindsprøjtningssystem, Scania VGT-turboladning (Variabel geometri), Scania motorstyringssystem og et nyt Scania SCR-katalysatorsystem.
Den nye motor, der er født som en Euro-5 version, udmærker sig ved at den allerede fra starten kan anvende biodiesel som drivmiddel og at den kan leveres i en EEV-version, der er ekstra miljøvenlig.
For at kunne dosere produktet AdBlue korrekt, er udstødningsanlægget udstyret med to NOx sensorer. Nu sidder der en sensor både før og efter SCR-katalysatoren, og fra Scanias side fremhæves det at en mere korrekt dosering kan betyde besparelser for kunderne.
Motorens enorme moment på hele 3500 Nm, som stort set forløber med en hel flad kurve fra 1000 o./m. og op til 1350 o./m., betyder at kommende kunder, der vælger en 730, absolut vil blive positivt overrasket over trækkraften, hvor der bliver taget ved med det samme.
I sammenhæng med Opticruise-transmissionen uden koblingspedal, der blev lanceret sidste efterår, må jeg sige, at det bare virker rigtig godt.
Scania skal også roses for den gode førerplads og ikke mindst det nye instrumentbræt med pointsystemet. Der gives kontant afregning med op til 5 stjerner for korrekt betjening af vognen, og systemet vil kunne hjælpe mange førere til at blive bedre i trafikken.
730 i praksisEn ting er at læse om de voldsomme specifikationer, og se en version af den nye vogn på udstillingen Bauma i München, hvor vognen havde verdenspremiere.
Noget helt andet er dog at prøve den i praksis i Jönköping-området i Sverige, hvor der er flere lange og gode bakker med stor stigning.
Godt nok var der kun 2-akslede forserie-versioner til stede, men i Sverige må man i modsætning til her i Danmark, gerne køre med op til 60 ton vogntogsvægt med en 2-akslet trækker som det trækkende modul i et modulvogntog.
Scania stillede i Jönköping op med en R500, en R560 samt to R730 alle to-akslede trækkere i modulvogntogskombinationer med 58 ton vogntogsvægt.
Trans Inform kørte første tur ud af Jönköping med en R500 som referencevogn. Derefter blev der kørt en tilsvarende tur med en ny R730. Forskellen er virkelig til at tage og føle på: R730 accelererer på en helt anden måde allerede når der sættes i gang, og den stryger nærmest bare op gennem gearene med det automatiserede gearskifte.
Den kører mindst et gear højere end R500, når den kravler op af Göteborgbakken, der er lang og stiger 7 procdent.
Hastigheden kan med R730 holdes lige over 40 km i timen op ad bakken, hvilket er særdeles fint med den høje vogntogsvægt. Inde i Huskvarna på en smal vej og gennem flere hårnålesving klarede R730 sig fint og ned ad bakke kører R730 også som en drøm.
Her oplever man hvor fint gearkassen og motoren arbejder sammen med både ACC (crusiecontrol sammenkoblet med radarbaseret afstandsmåler og bremsesystemet) og bl.a. motorbremse og retarder.
Sæt hastigheden til det ønskede og den maksimale hastighed så ruller den bare op eller ned ad bakke inden for de indstillede tolerancer.
Testvognene var selvfølgelig også udstyret med ESP, Scania retarder, Scania sporassistent, Hill-Stop og begge R730 var også udstyret med ACC.
Som EuropavogntogEfter prøvekørslen i Jönköpingsområdet blev linktraileren taget ud af modulvogntoget, hvorefter Trans Inform fortsatte testkørslen som Europavogntog med 40 ton vogntogsvægt til Aalborg via Göteborg-Frederikshavn.
Med denne vogntogsvægt kommer motoren dog aldrig til sin ret. Det kræver ikke så mange kræfter at køre ad landevejs- og motorvejsstrækninger med ca. 40 ton vogntogsvægt. Men ved acceleration og kørsel op ad bakke, er den selvfølgelig urørlig, og motoren er der med det samme, når der bliver sendt informationer ned til maskinen om at fyre op.
Uanset om det er som 40 ton Europavogntog eller som modulvogntog på fuld vogntogsvægt er det en drøm at køre Scania R730. Det eneste punkt der nok for alvor vil skuffe mange V8-entusiaster er lyden. Der er ikke meget V8-lyd at høre i det komfortable førerhus.
Tung trækkerHvem kan så gøre brug af det høje moment, kan man spørge ud fra et investeringsmæssigt synspunkt. Ja, det vil nok være inden for det tunge segment, som blokvognstrækker, trækkende modul i et modulvogntog eller måske som 48 tons vogntog til kørsel på Vest- og Nordnorge, hvor motoren kan komme til sin fulde ret.
Inden for segmentet med blokvognstrækkere må Scania nu i gang med at se om de kan indhente det næsten tabte marked, hvor konkurrenten Volvo bl.a. takket være en meget potent motor og en fremragende transmission har domineret de seneste år.
Generelt må det dog indskydes at Scania med den høje effekt i R730 også vil være med til at hæve det generelle niveau for motorernes størrelse, og det vil sikkert betyde at flere i fremtiden vil købe f.eks. treakslede trækkere til blandet brug med motorer, der ligge væsentligt over 550 hk.
ImageudstyrTil alle chassiserne med V8 motorer har Scania introduceret nye specielle V8-features, der bl.a. omfatter forkromet V8-emblem i grillen og forkromede kanter ved luftindtaget, V8-skilte på sideskørterne, Xenon forlygter (der dog desværre er et tilvalg) samt lidt forskelligt forkromet udstyr inde i førerhuset.
Det meste er dog ren image, som skal gøre det endnu mere attraktivt at køre med en Scania V8. Scania har med denne nye motor taget et vigtigt skridt ind i fremtiden, hvor Euro-6 normen venter lige omkring hjørnet, og samtidig har den svenske producent vundet sin position tilbage som King of the Road.
Produktionsstart er først til september i år, så det vil nok vare en del tid inden de første danskregistrerede eksemplarer kommer på vejene - selv om vi allerede har kendskab til kunder der har indgået aftale om levering af en ny treakslet R730.
fba@transinform.com