Føreren i centrum
Test: Den nye Opel Movano er langt bedre end forgængeren - og kun lidt dyrere.
Af Lars Lassen
Den nye Opel Movano lander hos de danske forhandler omtrent samtidig med denne udgave af Transport-Tidende er på gaden. Som vi kunne berette i begyndelsen af april, så er der tale om en kraftig forbedring i forhold til forgængeren.
Den nye Movano er som den gamle en Renault Master i tysk forklædning. De franske designere satte sig til tegnebrættet efter en meget omfattende brugerundersøgelse og resultat er en arbejdsbil, der rykker op i førerfeltet for de store varevogne.
Den nye Movano er vokset, så varerumsvolumen nu går fra 8 til 17 kubikmeter, totalvægten starter ved 2,8 tons og slutter ved 4,5 tons. Der findes i alt omkring 300 varianter af både kassevogne, chassiser med og uden mandskabskabine.
Movano er ikke bare blevet større, den er også blevet mere alsidig, fordi den nu for første gang kan leveres i både forhjulstrukne og baghjulstrukne udgaver. Det er den samme 2,3 liters motor – der findes i tre varianter – der leverer trækkræfterne til både den forhjulstrukne og baghjulstrukne udgave af Movano.
Tre motorerDanmarks Transport-Tidende har haft lejlighed til at testkøre to udgaver af Movano, som den danske importør havde lånt hos Opel i Tyskland, på danske veje. Det positive indtryk fra forårets præsentation er blevet bekræftet til fulde.
Den første testbil var en Movano i L2H2 udgaven med den mindste motorvariant, der yder 100 hk og et drejningsmoment på 285 Nm. Her er kraftoverskuddet ikke ligefrem imponerende, men tilstrækkeligt for mange brugere. Skal der køres mange kilometer i løbet af en arbejdsdag eller skal bilen ofte køre med forholdsvis tunge læs, så er indtrykket klart, at det næste trin på motorstigen med 125 hk og 310 Nm er et must. Både 100 og 125 hk motorerne yder maksimalt moment fra 1250 omdrejninger. Den kraftigste motorvariant på 146 hk og 350 Nm skal op på 1500 omdrejninger før der ydes topmoment.
Sidstnævnte motor fandtes i den anden testbil – en baghjulstrukken L3H2-udgave. Her var der rigelige kræfter – både med og uden læs på bilen. En 6-trins gearkasse er standard, mens en automatiseret ’Easytronic’-gearkasse kan leveres som ekstraudstyr på 125 hk og 146 hk udgaverne.
Grønne hestekræfterDieselpartikelfilter til standard på alle nye Movano-modeller, der dermed opfylder Euro5-normen.
Opel angiver et brændstofforbrug, der ligger op mod 10 procent under niveauet for forgængeren. For en forhjulstrukket L2H2-model med 100 eller 125 hk motor oplyses brændstofforbruget ved blandet kørsel til 12 kilometer på literen, mens en baghjulstrukket Movano L3H2 uden tvillinghjul angiveligt kører 11,6 kilometer på literen. Det sparer ikke bare brændstof, men det sparer også virksomheden afgiftskroner, fordi den årlige grønne ejerafgift bliver forholdsvis lavere.
Opel vil lancere en særligt brændstoføkonomisk udgave af Movano i andet halvår 2010.
Regnskabsafdelingen kan se frem til flere positive nyheder på den nye Movano, hvor Opel lover lave driftsomkostninger. Ud over det lave brændstofforbrug, så oplyser Opel, at de samlede driftsomkostninger skal være omkring 10 procent lavere end på forgængeren. Vedligeholdelsesudgifterne skal være 24 procent lavere og reparationsudgifterne 33 procent lavere. Årsagen er bedre design og kvalitet på en række sliddele som bremser og kobling. Det betyder at serviceintervallet er udvidet fra 30.000 til 40.000 kilometer.
Chauffør i centrumBrugerundersøgelsen har inspireret designerne til at skabe en førerkabine, der hører til det bedste, der hidtil er set i segmentet. Chaufføren er for alvor kommet i centrum, med bedre komfort, glimrende ergonomi og et utal af stuvningsrum.
Kabinen er blevet mere rummelig, det multijusterbare standardførersæde har nu en langt bedre sidde-komfort og rattet har fået en mere lodret vinkel, så føreroplevelsen er mere personbilsagtig. Den praktiske plastic-kvalitet, der prægede forgængeren, går igen, men design og udførelse er bedre.
Den centerkonsolmonterede gearstang gør det let at komme fra den ene side af kabinen til den anden. To sæder er standard, mens et tredje sæde er ekstraudstyr.
PersonbilsniveauDesignet og materialekvaliteten matcher ikke helt det man finder hos flere af konkurrenterne, men den nye Movano sagtens følge med, når det gælder komfort, ergonomi og praktisk anvendelighed.
Et stort fremskridt er motorstøjen, der er reduceret markant. Både støj- og vibrationsniveauet er nu nede i nærheden af personbilsniveau – specielt på de udgaver, der har den særligt støjdæmpende varerumsadskillelse. Dermed er det slut med chauffører, der har tunge ører og rande under øjnene allerede ved frokosttid.
Køreegenskaberne nærmer sig det personbilsagtige og den nye Movano leverer en rigtig god køreoplevelse. Udsynet er glimrende takket være den store panoramaforhude og større vinduer i dørene, samt de store sidespejle, der også giver et glimrende overblik bagud.
Med den nye Movano, står Opel med et rigtigt attraktivt produkt, der kan måle sig med de bedste i kassevognssegmentet. Den endelige dom falder først om nogen år, når den nye Movano/Master har bevist, at holdbarheden er på niveau med de bedste konkurrenters.
Men det ser lovende ud.
Lidt dyrereVed præsentationen af Movano uden for Berlin fik vi lejlighed til at teste den elektroniske stabilitetskontrol (ESC) ved slalomkørsel på bane. Her leverede de elektroniske støttehjul en overbevisende præstation ved at sænke farten og selektiv nedbremsning, selv om speederen blev holdt i bundt.
Da jeg nåede til ende af slalombanen og kun havde ’dræbt’ en enkelt af de seks orange trafikkegler, var jeg ikke i tvivl om, at ESC-teknologien havde størstedelen af æren for at det ikke var gået langt værre.
Desværre er den elektronisk stabilitetskontrol (ESC) kun standard på alle de baghjulstrukne versioner. Fra oktober 2010 kan ESC leveres som ekstraudstyr til de forhjulstrukne udgaver. Opel i Danmark ønsker at gøre ESC til standard på alle Movanoer, når det bliver muligt.
Ifølge pris-eksempler fra importøren, så kommer den testede L2H2-model med 100 hk. til at koste 198.145 kroner. Det er kun godt 3000 kroner mere end en tilsvarende gammel model. Den testede L3H2 med baghjulstræk kommer til at koste 231.770 kroner før moms.
ll@transporttidende.com