23948sdkhjf

Euro 6 går efter planen

Introduktion: Nye motorer bliver et miks af både EGR og SCR-katalysator med partikelfilter.

Introduktion: Nye motorer bliver et miks af både EGR og SCR-katalysator med partikelfilter.



Af Finn Bjerremand

Der er ingen vej tilbage: Euro 6 kommer som det næste miljøstep for busser og lastvogne, og tidspunktet for introduktionen nærmer sig hastigt. For at kunne overholde reglerne er lastvognsproducenterne nødt til at være klar fra 31. december 2012 og fra 1. januar 2014 er de meget strenge emissionskrav gældende for nye tunge køretøjer.

Mange inden for bilindustrien har presset på for at få udskudt ikrafttrædelsesdatoen lidt. Men datoerne er fasthold, og de sidste detaljer i forhold til normen er ved at være fastlagt. Groft sagt betyder Euro 6, at NOx-værdien bliver reduceret med hele 80 procent i forhold til Euro-5 normen og det er virkelig et stort skridt.

Samtidig reduceres partikeludslippet med ca. 50 procent i forhold til Euro 5, der i forvejen var stærkt reduceret i sammenligning med f.eks. euro 3.

Der er ikke noget at sige til, at motorer som opfylder den nye norm allerede har fået tilnavnet ”luftrensere”, fordi luften der kommer ud af udstødningen så at sige er ”renere end den luft, der bliver presset ind gennem indsugningen”.

Bagsiden af medaljen er både at det bliver dyrere, at fremstille lastvognsmotorerne samt at brændstofforbruget ikke kan forventes at blive mindre.

Med alt det udstyr der skal anvendes, stilles der stigende krav til motorstyringen og bl.a. EGR-systemet og EGR-kølingen vil sætte ekstra pres på energiforbruget.

Uofficielt forventes det at priserne på fremstillingen af de nye Euro-6 motorer kommer til at ligge 5-10 rocent højere

Ny generation

Indførelsen af Euro-6 betyder for den tyske koncern Mercedes, at de kendte V6- og V8-motorer nu snart synger på sidste vers.

I stedet kommer der en ny generation af seks-cylindrede rækkemotorer (OM471 LA), populært kaldet Verdensmotoren, som for et par år siden begyndte med at blive installeret i de amerikanske Cascadia Freightliner lastvogne.

Den nye serie begynder med en 12,8 liters version, en mellemversion på 14,8 liter samt en topversion på 15,6 liters slagvolumen.

- Den kommende Euro 6-løsning fra Mercedes vil både omfatte et kølet EGR-system (udstødningstilbageførsel, red.) samt bl.a. en SCR-katalysator, der er sammenbygget med et partikelfilter, siger chef for Truck Product Engineering Mercedes-Benz LKW, Georg Weiberg, til Danmarks Transport-Tidende.

Flere andre lastvognsproducenter forventes at lancere helt nye motorgenerationer, for at kunne klare Euro-6 kravene.

fba@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062