23948sdkhjf

Ups, varerne skal også ind til byen

Der har været travlt på alverdens byggepladser i city – når nu vi lige ser bort fra kriseåret 2009.

Der har været travlt på alverdens byggepladser i city – når nu vi lige ser bort fra kriseåret 2009.



Af Gwyn Nissen

Det er attraktivt at bo i byerne og for at efterkomme behovet for boliger i bymidten og der opstået nye kvarterer – se blot havnefronten i København samt i mange andre byer. Andre steder er mindre bygninger erstattet af blokke med flere lejligheder.

Med boligerne stiger behovet for varer, og selv om vi har set butikscentre skyde op på den bare mark uden for byen, så er der heldigvis stadig masser af butiksliv i city.

Det, der kan undre er, at kommunernes byplanlæggere tager højde for stort set alt, når der planlægges nybyggerier med kontorer, butikker og boliger. Lige bortset fra, at med udviklingen følger også et stigende transportbehov. Ikke kun af personer, men også af varer.

Og politikerne med deres byplanlæggere kan ikke nøjes med kun at vælge udviklingen. Tingene følges ad, og vil man udvikling, så har man også sagt ja til mere trafik. Og mens Jensen godt kan tage bussen eller metroen, kommer varerne altså ind til byen på lastbil.

I stedet for at erkende dette og skabe forudsætninger for en gnidningsfri varetransport, er mange kommuner godt i gang med at skabe regelsæt, der gør det stadig vanskeligere at levere varen. Vognmændene møder stadig oftere hindringer i form af miljøzoner, forbudszoner, vægtbegrænsninger mm. Og alt for sjældent bliver de taget med på råd, når city-trafikken skal planlægges.

Derfor er det en god idé, at få gang i dialogen. Branchen hjælper gerne byen med at skabe fremtidens logistik-løsninger og har ikke fortjent at være skydeskive, fordi det kommer bag på politikere og byplanlæggere, at udvikling og trafik går hånd i hånd.

gn@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078