23948sdkhjf

ITD: Cabotageregler styrker konkurrencen

Ny EU-forordning er lettere at administrere for alle parter, mener brancheforeningen International Transport Danmark.

Ny EU-forordning er lettere at administrere for alle parter, mener brancheforeningen International Transport Danmark.



De nye EU-regler for cabotage –udenlandske vognmænds nationale transportopgaver i lande, hvor de ikke selv er hjemmehørende – betyder en stærkere, men samtidig tydeligere regulering af konkurrencen om godset, og derfor betegner ITD den nye EU-forordning som en klar forbedring for hele erhvervet.

- Det er vigtigt, at der er et regelsæt, som grundlæggende er enkelt og til at forstå. Det har vi fået, og der er derfor grund til at rose transportminister Hans Christian Schmidt (V) for en vejledning til den nye EU-forordning, som hele erhvervet kan bakke op om, siger direktør i ITD, Jacob Chr. Nielsen.

- Det er vigtigt, fordi vi som brancheforening har ønsket at lægge os juridisk helt op ad teksten i den nye forordning. Trafikstyrelsen har gjort et godt forarbejde med at få afklaret nogle tvivlsspørgsmål hos EU-Kommissionen.

ITD er grundlæggende for cabotagekørsel, som mindsker tomkørsel med lastbilerne, når man kan udføre nationale transporter for eksempel på vej hjem fra udlandet. Når udnyttelsen af lastbilerne dermed gøres mere effektiv, gavner man også miljøet, påpeger ITD.

De nye EU-regler, der trådte i kraft 14. maj i år, fastslår blandt andet, at der må udføres tre transporter inden for et tidsrum på syv dage, hvor der tidligere var stort set frit slag, blot transporterne kun blev udført lejlighedsvist og var af midlertidig karakter.

EU-direktivet åbnede tilmed mulighed for at vedtage nationale særregler i de enkelte lande, og reglerne var derfor ofte både vanskelige at administrere og vanskelige at kontrollere. Det gav konkurrence på ulige vilkår.

Det er man kommet ud over med den nye EU-forordning, mener ITD, som også peger på en fair og rimelig kontrol.

- Politiet har fået en vejledning, der er til at håndhæve på landevejene, siger Jacob Chr. Nielsen. Det kan nu direkte afgøres af transportdokumenterne, om reglerne er overholdt.

Han understreger, at ITD tager afstand for alle former for ulovlig cabotage og er parat til at indgå i en nærmere drøftelse af sanktioner – gerne med en indbygget progressiv strafudmåling, så de grove eller gentagne overtrædelser straffes hårdest.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079