23948sdkhjf

Lang ventetid

DI Transport forslår København Kommune at komme i gang med modulvogntog for at nedbringe trafikken.

DI Transport forslår København Kommune at komme i gang med modulvogntog for at nedbringe trafikken.



Først ville København Kommunen lave en 18-tons forbudszone for lastbiler, så ville man lave et rødt vejnet med anbefalede ruter og sænke hastigheden til 40 km/t i den resterende del af kommunen. Initiativerne skulle lede den gennemkørende trafik fra havnen uden om bymidten. Nu er begge forslag skrottet.

Kommunen vil i stedet satse på trafiksikkerhedskampagner og udviklingen af et citylogistik-projekt i bymidten.

Kommunen har dog ikke helt droppet idéen om at regulere trafikken fra Nordhavnen, men afventer ifølge DI Transport Rigspolitiets stillingtagen til et venstresvingsforbud, der skal lede lastbiler nordpå ud af byen.

Der kører ca. 2100 lastbiler ud fra Nordhavnen dagligt, og beregninger fra DI Transport viser, at modulvogntog kan reducere lastbilstrafikken med op til 700 lastbiler.

- Modulvogntog vil både reducere antallet af lastbiler i København og kunne lede trafikken uden om bymidten, da modulvogntog kun må køre på udvalgte strækninger, siger erhvervspolitisk konsulent i DI Transport Rune Noack.

København Kommune har i svaret på DI Transports forslag sagt, at man ikke vil diskutere modulvogntog før Nordhavnsvej er færdig. Det bliver den tidligst i 2016.

- Det er lang tid at vente, når modulvogntog her og nu kunne aflaste trafikken, siger Rune Noack.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094