23948sdkhjf

Fejl at FDL ikke var med ved bordet

Transportminister Hans Chr. Schmidt beklager overfor Frie Danske Lastbilvognmænd, at de ikke var med til cabotage-forhandlinger.

Transportminister Hans Chr. Schmidt beklager overfor Frie Danske Lastbilvognmænd, at de ikke var med til cabotage-forhandlinger.



- Jeg er godt tilfreds med, at ministeren var så meget mandfolk, at han personligt ringede for at beklage misforståelsen med, at FDL ikke var indbudt til mødet, hvor de sidste drøftelser omkring cabotage-vejledningen blev drøftet, siger Christian Jensen, formand for FDL efter at transportminister Hans Christian Schmidt i en samtale med Christian Jensen stærkt har beklaget, at FDL ikke sad med ved bordet.

Der var, ifølge transportministeren, tale om en uheldig misforståelse i ministeriet, og Hans Christian Schmidt gav over for FDL´s formand udtryk for, at misforståelsen med garanti ikke ville gentage sig.

FDL´s forhandlere, Christian Jensen og Torbjørn Bay, vurderer, at mødets udfald med garanti bliver mærkbart for mange danske vognmænd.

- FDL finder det meget betænkeligt, at politikerne har lyttet mere til de store, som i stigende omfang anvender udenlandske biler, og der er næppe tvivl om, at danske vognmænd i de kommende år må affinde sig med, at endnu flere af de forhutlede og dårligt betalte udlændinge overtager danskernes kørsel. Utroligt, at politikerne ikke har gjort sig den ulejlighed at sætte sig ind i de faktiske forhold, påpeger FDL, der foruden sin kritik af de store organisationer, også retter søgelyset mod 3F:

- At 3F ikke for længst har sagt fra, viser desværre, at 3F reelt har opgivet kampen for at bevare danske arbejdspladser. Anden forklaring kan der ikke være på, at man i 3F ikke er mere aktive over for det stigende antal udlændinge, hvoraf temmelig mange opererer ulovligt, hvilket 3F ikke kan være uvidende om, skriver FDL.

- Når galt skulle være, er vi glade for, at vi ikke er med i den klan, der har skubbet på for at fremme cabotage-kørslen, siger Christian Jensen. FDL har fra den spæde start advaret mod det politiske cabotage-makværk, som allerede har betydet konkurser hos vognmænd og dermed kostet masser af danske arbejdspladser. Havde FDL siddet med ved bordet til det afsluttende møde, havde vi naturligvis sagt klart nej. Akkurat, som vi under de hidtidige forhandlinger har advaret mod at svække den danske vognmandsbranche yderligere ved de ukontrollable cabotage-regler.

- Vi kunne ikke drømme om at acceptere de latterligt små bøder, som speditørerne, ITD og DI af gode grunde finder rigtigt. Bøder for grove overtrædelser skal være så store, at snyderi virker afskrækkende, fastslår Christian Jensen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094