23948sdkhjf

FDL: Cabotage betyder fyringer

Frie Danske Lastbilvognmænd er utilfreds med de nye cabotage-regler.

Frie Danske Lastbilvognmænd er utilfreds med de nye cabotage-regler.



- Det er ikke sært, at formanden for Danske Speditører, Martin Aabak, er tilfreds med, den ny vejledning for cabotage-kørsel, som blev til uden FDL´s deltagelse, for er der nogen, som kan få gavn af cabotage-kørslen, er det de store kørsels-rekvirenter og speditører, skriver FDL i en kommentar.

- Det har vi i FDL hele tiden hævdet, og derfor vender FDL sig stærkt mod cabotage-reglerne, som ikke gavner danske vognmænd. Det er helt stensikkert, at danske vognmænd med biler på danske plader og med dansk-lønnet arbejdskraft ikke har en jordisk chance for at klare sig i konkurrencen med de billige udenlandske vognmænd og med de danske vognmænd, som for ussel mammon har etableret sig i udlandet og på denne måde er også er med til at udkonkurrere de kolleger, som betaler gode lønninger og masser af penge til den danske statskasse. Derfor klinger det hult, når Martin Aabak er ved at kamme over af begejstring og samtidigt siger, at det er transportministerens personlige indgriben og store engagement, som er medvirket til, at tingene er faldet på plads, skriver FDL.

Ministre i skudlinien

I FDL beskylder transportminister Hans Christian Schmidt for ikke at have sat sig grundigt nok ind i tingene.

- Det er i hvert fald en kendsgerning, at cabotage-kørslen kun er en fordel for udlændingene samt de danske vognmænd, der har etableret sig i udlandet, mener FDL, der ved flere lejligheder forgæves har forsøgt at overbevise tidligere transportminister Lars Barfoed om det katastrofale i, at danske vognmænd på denne måde helt sikkert udkonkurreres.

- Da regeringens temmelig enøjede cabotage-politik længe har været åbenlys, er der al mulig grund til at tro, at Hans Christian Schmidt bare har kørt videre i forgængerens hjulspor – og det bliver situationen bestemt ikke bedre af. Det er ikke en løsning, FDL kan gå ind for, og der er masser af menige danske vognmænd, der bakker FDL´s holdning op. Derfor taler Martin Aabak mod bedre vidende, når han postulerer, at det er en enig transport-branche, der udtrykker tilfredshed med de nye cabotage-regler, mener FDL.

Med til cabotage-mødet med transportministeren var organisationerne Dansk Transport & Logistik, Danske Speditører, DI Transport og International Transport Danmark.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078