23948sdkhjf

Ændret trafikmønster hos Stena Line

Nordjylland: Kapacitetsmangel hos vognmændende giver flere løstrailere på Stena Lines færger over Kattegat.

Nordjylland: Kapacitetsmangel hos vognmændende giver flere løstrailere på Stena Lines færger over Kattegat.



Af Lars Lassen

Selv om Stena Line Freight i Frederikshavn har oplevet mærkbart fremgang i fragtomsætningen i marts og april, så er freight manager Claus Riis ikke meget for at tale om et opsving.

- Vi oplever en stigende aktivitet i øjeblikket, men det er stadig alt for tidligt at tale om et opsving. Det er simpelthen ikke muligt at vurdere, hvor meget der skyldes normale sæsonudsving og hvor meget, der er reel vækst. Vi har haft et par færger på værft her i foråret og der har været mange helligdage i marts og april. Det betyder også, at det er vanskeligt at sammenligne udviklingen med tidligere perioder, siger Claus Riis.

Men han er til gengæld ikke i tvivl om, at markedet har ændret sig i de sidste par måneder.

- Vi kan mærke, at speditørerne har svært ved at finde den kapacitet de har brug for hos vognmændene - andelen af løstrailere på færgerne er steget markant. Vognmændene og speditørerne vælger i stigende grad at lade trækkeren blive i land, fordi der er mangel på lastbiler og chauffører, siger Claus Riis.

Støvsuge

Han vurderer, at øget aktivitet ude i Europa – især i Tyskland og Benelux – er med til at støvsuge markedet for østeuropæiske lastvogne og chauffører.

- Det betyder, at danske transportører ikke længere kan hente ekstra kapacitet i udlandet i samme grad som tidligere. Der er egentlig intet usædvanligt i udviklingen. Vi oplevede også store stigninger i andelen af uledsagede trailere på vores færger i 2006 og 2007, hvor der var fuldt tryk på økonomien herhjemme. Der havde lastbiler og chauffører rigeligt at køre med herhjemme. Vognmændene har ikke lyst til at have trækkeren og chaufføren til at stå stille på en færge, siger Claus Riis og tilføjer:

- Men det er lidt overraskende, at der opstår kapacitetsproblemer allerede nu, hvor fremgangen i økonomien er forholdsvis beskeden. Men vognmændene er nok også lidt forsigtige med at binde sig til ny kapacitet, når der stadig hersker en vis usikkerhed om udviklingstendenserne.

God marts og april

Stena Line Freight oplevede som resten af branchen et kraftigt fald i godsomsætningen i 2009. Den lille fremgang, der prægede efteråret 2009 tog dog lidt af brodden fra finanskrisen.

- Vi endte med en godsomsætning, der lå 15-17 procent under niveauet i 2008. Det var lidt bedre end vi forventede sidste sommer. Nu er der heldigvis tegn på fremgang. Januar og februar 2010 var omtrent som forventet, mens godsomsætningen i marts og april ikke bare har været bedre end budgetteret, den ligger også klart over niveauet i de samme måneder sidste år, siger Claus Riis.

Stena Line Freight har oplevet fremgang på både ruten Frederikshavn-Gøteborg og ruten Grenaa-Varberg, samt ruten Frederikshavn-Oslo.

- Vi oplever stigende mængder på ruterne over Kattegat og Skagerak. Det er ekstremt positivt, at tingene endelig ser ud til at gå fremad igen. Men vi har det nok lidt lige som vognmændene. Jeg vil godt lige se at den her fremgang fortsætter frem henover sommeren, før jeg syntes at der er grund til at hæve armene i vejret, siger Claus Riis.

Svensk kronekurs

Den stigende svenske kronekurs har ikke sat sig mærkbare spor i fragtaktiviteterne på Stena Lines færger.

- Den svenske eksport burde være steget, dengang kursen på den svenske krone faldt. Men det faldt sammen med finanskrisen, så svensk industri fik ikke mærkbar gavn af den konkurrencefordel. Omvendt har vi heller ikke mærket nogen ændring i balancen mellem eksport og import nu, hvor kursen er steget. Vores passagertrafik er til gengæld påvirket, hvor mange svensker droppede Danmark som ferieland, mens flere danskere tog på ferie i Sverige. Nu oplever vi tegn på den modsatte udvikling. Der er færre danskere, der sejler til Sverige, mens vi kan se at lidt flere svenskere sejler til Danmark, fortæller Claus Riis.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.23