23948sdkhjf

DTL støtter fælles bødesystem for lastbilchauffører

Europaparlamentet kræver harmonisering af bødestraffe for overtrædelse af køre- og hviletid eller brud på de nye cabotageregler.

Europaparlamentet kræver harmonisering af bødestraffe for overtrædelse af køre- og hviletid eller brud på de nye cabotageregler.



Dermed får EU-Kommissionen nu opbakning til kravet om, at medlemslandene harmoniserer straffene for overtrædelse af de sociale regler for lastbiler i EU.

Der er i dag stor forskel på bødernes størrelse i de enkelte EU-lande, når lastbilchauffører straffes for fx at overtræde cabotagereglerne, manipulere med fartskriveren eller overtræde køre- hviletidsbestemmelserne. Det dokumenterede en rapport fra Kommissionen allerede i maj 2009.

Hella Ranner, østrigsk medlem af Europa-Parlamentet, har stået i spidsen for arbejdet med en betænkning fra Parlamentet om Kommissionens rapport. Parlamentet skal stemme om betænkningen i dag, tirsdag den 18. maj. DTL bakker initiativet op.

- I EU skal alle kunne konkurrere mod alle uden barrierer. Men der er ikke lige og fair vilkår for de europæiske vognmænd, så længe bødeniveauet er så forskelligt, som vi ser det i dag. Et godt og meget aktuelt eksempel er straffen for overtrædelse af cabotagereglerne. I Frankrig koster brud på de EU-aftalte rammer over 100.000 kr. I Danmark er der ingen mærkbar konsekvens af overtrædelsen, siger adm. direktør i DTL Erik Østergaard.

Parlamentets ønsker sammenlignelige bøder på tværs af medlemsstaternes grænser. Transportudvalget har opfordret EUs regeringer til at nå til enighed om "praktiske og lovgivningsmæssige foranstaltninger", der kan bidrage til at reducere forskellene i bødeniveauerne.

Parlamentet ønsker også, at reglerne anvendes og kontrolleres ens og effektivt i hele EU, så der ikke sker konkurrenceforvridning på grund forskelle i fortolkning og i myndighedernes indsats mod snyd og overtrædelser.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079