DTL: Hallo, er der nogen hjemme
Direktør Erik Østergaard kritiserede udspillet til kilometer-afgift.
Regeringen fremlagde 5. maj et forslag om, at lastbiler fra midten af 2012 skal til at betale for hver kørt kilometer.
- Det blev meddelt, at man vil sende betalingssystemet i udbud, fordi man ikke selv vil udvikle et system. Det betyder, at der reelt så kun er få mulige leverandører, og det betyder igen – uanset hvad nogle politikere siger om denne sag – at der kommer nogle mega-høje administrationsomkostninger for at kradse de ekstra 600 mio. kr. ind om året, som det er planen at gøre – oven i de 400 mio. kr., vi i forvejen betaler i vejbenyttelsesafgift vel at mærke, siger adm. direktør i DTL, Erik Østergaard, der pegede på, at det kommer til koste næsten en halv milliard kroner at kradse lidt over en halv mia. ekstra ind.
- Må jeg udbryde som skærmtrolden Hugo: Hallo, er der nogen hjemme?
Østergaard peger på, at da regeringen fremlagde planerne om kørselsafgifter i december 2008, blev der lagt vægt på, at afgiften skal være klog, grøn og provenu-neutral.
- Og hvad var det så lige, der skete? Afgiften er gået hen og blevet en ren skat, og opkrævningen kommer til at koste meget dyrt i administration dvs. ikke særligt klogt. Afgiften får ingen effekt på hverken miljø eller trængsel dvs. ikke særligt grønt. Afgiften påfører transporterhvervet markant større udgifter – ca. 1,5 mia. kr. mod 400 mio. kr. – som i sidste ende vil ende hos borgerne dvs. ikke provenuneutralt, siger Erik Østergaard, der mener, at den borgerlig/liberale regering, der for få år siden var modstander af kørselsafgifter, er vendt på en tallerken og nu er bannerfører for en socialdemokratisk mærkesag med det eneste formål at kunne opkræve mere skat.
- Bedre miljø og mindre trængsel er noget af det, man kan opnå med kørselsafgifter – hvis de vel at mærke indføres intelligent og ikke som i Tyskland, hvor mauten bare er en nytteløs ekstra-afgift på transport, mener Erik Østergaard.
DTL mener derfor, at regeringen bør vente på et system, der kan reducere trængslen og være billigere i administration på samme tid.