23948sdkhjf

DTL: På lige vilkår

DTL går ind for et indre marked – problemet er bare, at konkurrencen i dag ikke sker på lige og fair vilkår.

DTL går ind for et indre marked – problemet er bare, at konkurrencen i dag ikke sker på lige og fair vilkår.



DTL har skærpet tonen i cabotage-debatten forud for mandagens møde mellem transportbranchen og transportminister Hans Chr. Schmidt.

- Der er helt forskellige politisk bestemte omkostninger – fx de enkelte landes personskatter eller forskellige afgifter på transport og brændstof – som giver vidt forskellige muligheder for at konkurrere på pris, siger DTL-direktør Erik Østergaard.

- Og så er der ikke mindst en meget forskellig kontrolforskel i de enkelte lande. Som jeg plejer at sige er der desværre stor forskel på hvordan EU reglerne fortolkes, implementeres, kontrolleres og sanktioneres i de enkelte lande - og så længe der er det kan man ikke bare smække døren op på vid gab for udenlandske transportørers indenrigskørsel uden at det kommer til at gå alvorligt ud over danske vognmænd, mener DTL-direktøren.

- Derfor har ikke bare regeringen men alle de folkevalgte et ansvar for at den frie konkurrence ikke ødelægger gode, sunde virksomheder, der – fordi de gør tingene godt med højt uddannelsesniveau, stor trafiksikkerhedsindsats og miljørigtige biler – ikke har en jordisk chance, fordi andre landes virksomheder enten ikke er i nærheden af de niveauer eller i værste fald bare snyder på vægten. Lige konkurrence er også lige muligheder som udgangspunkt, fastslår Erik Østergaard.

Han ønsker en ordentlig kontrol i Danmark for at sikre, at udenlandske lastbiler kører lovlig cabotagekørsel og at de betaler vejbenyttelsesafgift. Derfor har DTL støttet ideen fra Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzens ønske om at flytte virksomhedskontrollen af erhvervstransporten fra politiet til Trafikstyrelsen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093