Modulvogntog light i EU
EU-Kommissionen åbner døren på klem for modulvogntog – men i amputeret form.
EU-Kommissionen forbereder et ændringsforslag til direktiv 96/53 om den maksimale størrelse og vogntogsvægt på lastvogne, der skal gøre det lettere at køre grænseoverskridende transporter med længere og tungere vogntog end i dag.
Det oplyser lederen af kommissionens kontor for logistik og intermodalitet, Pawel Stelmascyk ifølge DVZ, på den europæiske brancheorganisation for vejgodstransport, ECG, i Gent.
Stelmascyk talte for ideen om en slags Schengen-Zone for modulvogntog.
Men de vogntogsstørrelser, som EU-Kommissionen vil tillade i en sådan zone, svarer bemærkelsesværdigt nok slet ikke til de 25,25 meter lange og op til 60 tons tunge modulvogntog, der kører i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Kommissionen taler om en maksimal vogntogslængde på 22 meter og en maksimal vogntogsvægt på 44 tons.
EU-Kommissionens Schengen-zone for modulvogntog i lightudgaven skal i første omgang omfatte trafikken mellem de store atlanterhavshavne.