23948sdkhjf

Behov for alternativer i en krisetid

DSV-tanker: Måske kan nye ideer opstå som fugl Føniks ud af den islandske vulkanaske.

DSV-tanker: Måske kan nye ideer opstå som fugl Føniks ud af den islandske vulkanaske.



Af Herbert Nielsen

Peter Larsen, DSV VP Air & Sea, havde personligt rigelig med tid til at grunde over verdenssituationen, da han i dagene umiddelbart efter lukningen af luftrummene over Europa flakkede rundt i verden for at finde et ”hul” i luften til at komme hjem i: Nogle dage i Beirut, en vending i Dubai og så ellers tilbage til Indien, hvor han så søgte at nyttiggøre ventetiden ved kundebesøg - nu han alligevel var i nabolaget.

- Det har virkelig været en krævende tid, hvor vi har bestræbt os på at finde alternative løsninger for vores kunder, der havde gods, de ikke kunne få ud at flyve, siger Peter Larsen.

De alternative løsninger kunne være søfragt, landevej eller tog – eller en kombination af alle transportformer.

- Men netop kombinationer vil altid være dyrere, fordi der indgår en ekstra terminalhåndtering ved hver overgang. Men opgaven har været at finde alternativer overhovedet, og så diskutere med kunden, hvad der er bedst i den enkelte situation, siger Larsen.

Klogest – set i bakspejlet

Det kan ofte være en svær beslutning. Når luftrummet er lukket over Europa, er det så bedst at træffe en hurtig beslutning om at laste om til søfragt, vel vidende at det så betyder måske en uge til søs, inden godset er fremme ved næste havn?

Eller er det bedre at vente nogle dage for at se, hvordan det hele udvikler sig for så måske til den tid at beslutte sig for at gå fra luft til sø?

- I det første tilfælde vinder kunden muligvis et forspring over for sin konkurrent ved at være kommet først i søen. Men det kan jo også være, at det viste sig klogest at vente og så nyde godt at af få godset i luften på et tidspunkt, hvor konkurrenten stadig har sit godt i søen med flere dage foran sig.. Set i bakspejlet ser det indlysende ud, men i situationen er det en svær beslutning at træffe, siger Peter Larsen.

Nye alternativer

Han mener, at erfaringerne fra denne usædvanlige periode betyder, at branchen måske skal se lidt nærmere på den traditionelle infrastruktur, der ligger til grund for de daglige beslutninger.

- Det kunne eksempelvis være klogt at se nærmere på de nye alternativer i form af andre hubs, end dem, vi normalt benytter os af som gateways mellem USA, Europa og Fjernøsten, siger Peter Larsen.

- Da jeg sad i Beirut Lufthavn bemærkede jeg, at der var masser af plads og ressourcer, og sådan vil der givetvis være mange lufthavne rundt om, hvor der er uudnyttede potentialer. Var de med i billedet, ville vi måske have bedre muligheder for at tackle uforudsete situationer som den, vi lige har oplevet. Muligheder, hvor vi kunne inddrage flere brikker i beslutningsprocessen for at give støre fleksibilitet til at rokere ressourcerne, siger Peter Larsen, der peger på, at det samme gælder et bedre overblik over mulighederne i at kombinere flere transportformer for at skabe nye løsningsmuligheder på opgaver uden for de vante rutiner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062