23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

CMP ryster krisen af sig

Lyspunkter: Selv om også CMP havde et hårdt år i 2009, fortsætter det store investeringsprogram på over 1,5 milliarder kroner i København og Malmø for fuld kraft.

Lyspunkter: Selv om også CMP havde et hårdt år i 2009, fortsætter det store investeringsprogram på over 1,5 milliarder kroner i København og Malmø for fuld kraft.

Af Finn Bruun

Sidste år oplevede havnesammenslutningen CMP en omsætningsnedgang på 7 procent, betydelige afskedigelser og et dyk i fragt og biler. Men nu lysner det rundt omkring - f.eks. er omsætningen af biler steget 60-70 procent i marts måned.

Mens luftfarten våndede sig under aske-skyens åg, oplevede andre transportformer et pludseligt boom. Således kunne CMP notere sig, at DFDS’ København Oslo-rute tiltrak en stor strøm passager til og fra København - så mange at DFDS måtte rede op i konferencesalene for at få plads til flest muligt.

Også på andre områder letter skyerne. Selv om tallene ikke er entydige, fordi der er en vis elevator-effekt i statistikken fra måned til måned, er det overordnede billede en rolig og fornuftig fremgang.

- Nogle områder er gået frem for så måneden efter at gå tilbage igen og så atter stige, så vi har svært ved at sige noget entydigt. Men tallene er langsomt i bedring, siger manager Gert Nørgaard, CMP

CMP vurderer selv, at 2009 indsatsen var god og resultatet som forventet i betragtning af, hvor meget markedet dykkede som led i den generelle internationale økonomiske afmatning. Når der produceres og konsumeres mindre, bliver transporten også mindre.

Krydstogts-fremgang

Imidlertid har krydstogt-trafikken længe været en øjesten for CMP, og regnen af internationale titler fortsætter, senest i form af ”Port of the Year” prisen fra Princess Cruises.

Selv om CMP har meldt ud, at der i år kun ventes 310 anløb mod rekorden på 330 sidste år, er det forventede antal krydstogtgæster – ikke mindst på grund af de stadig større skibe - oppe i på samme niveau som sidste år – i nærheden af de 700.000 med klart stigende tendens.

Transit-olien har også længe været et plus-område for CMP, og det går da også fint i øjeblikket, selv om Gert Nørgaard påpeger, at det jo afhænger af den måde, olien bliver handlet på:

– Nogle gange går det stærkt og andre gange langsommere. Det svinger så meget, at det er svært at spå om udviklingen.

Færre ansatte

CMP har gennemført nedskæringer i medarbejder-styrken på 13 procent.

- Vi har jo som andre virksomheder måttet tilpasse os. F.eks. omkring godshåndteringen, hvor vi havde en kraftig nedgang i bil-håndteringen. Det er et arbejdskraftbaseret område, så når vi oplever et fald på 30-50 procent, er vi nødt til at justere ind, siger Nørgaard.

I øvrigt oplever CMP, at bilerne nu kan distribueres ugentligt direkte til Rusland i stedet for først at skulle køres igennem Finland. Det har positiv betydning for havnens position som førende hub for bildistribution i Skandinavien.

Det er en ny russisk im- og eksporthavn i Ust-Luga i Finske Bugt ikke langt fra Skt. Petersborg, som betyder en styrket distribution.

- Vi har haft en fremgang på bilsiden de seneste måneder. Det skyldes en løbende stigning i bilsalget, og det tror jeg ikke går ned igen. Så skulle der da ske noget helt uventet ude i verden. Tegnene i sol og måne, viser jo at økonomien er i bedring. Det mærkes på et konsumprodukt som biler, at folk føler, at de igen har råd til at skifte den ud, siger Gert Nørgaard.

Han nævner, at der i flere måneder har været fremgang, og at CMP i marts havde en stigning på mellem 60 og 70 procent i forhold til samme måned sidste år.

- Den stigende tendens gælder i øvrigt også containerne, hvor vi i marts havde en stigning på omkring 20 procent i forhold til marts i 2009, tilføjer han.

Store investeringer

CMP’s investeringsprogram er en langsigtet proces, som ikke ændres af resultaterne i de enkelte år. Derfor er fortsætter planerne både i København og Malmø, hvor der skal investeres henholdsvis ca. 750 mio. danske kroner og 900 mio. sv.kr.

Det gælder bl.a. flytning af krydstogtskajen i København for at sikre tilstrækkelig kapacitet.

Projektet er blevet godkendt politisk, undersøgelserne er færdige og CMP er i gang med detailprojekteringen. Kajen skal stå klar til krydstogtsæsonen i 2013.

Det er dog ikke CMP selv – der står for projektet. Det er Københavns Kommune og Københavns Havn i selskabet By og Havn, der står som ejer - men CMP indtræder som areal-lejer.

- I Nordhamnen i Malmø flytter vi ro-ro faciliteterne og udvider kraftigt. Samtidig flyttes container-aktiviteterne, så der bliver mere plads til bilhåndteringen. Vi samler ro-ro og container, så der også bliver plads til kombi-aktiviteterne, der er i stærk stigning i Malmø. Byggeriet er i fuld gang og kan tages i brug næste år. Samlet får vi en klar synergi-effekt, understreger Gert Nørgaard.

Prøvestenen

På Prøvestenen i Københavns havn har der været opfyldning i nogle år. Det er man færdig med, og nu bliver området opdelt i et by- og et erhvervsområde – det sidste er på 180.000 m2.

- Vi skal bruge det til tørbulk og regner med at tage det i brug i år, når det hele er gjort klar. Det er en investering på ca. 100 mio. kr., siger Gert Nørgaard.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.055|instance-web01