Roadpricing fra 2012
DTL frygter administrationsbombe ved regeringens roadpricing-planer.
Regeringen synes at være klar til en administrationstung løsning for vejafgifter (roadpricing) for lastbiler – dvs. afgifter, som transporterhvervet pålægges pr. kørt kilometer. Det mener Dansk Transport og Logistik på baggrund af regeringens netop offentliggjorte skatteplan, der skal få skattepakken fra 2009 til at falde på plads.
Planen indeholder vejafgifter for lastbiler fra medio 2012. Men det fremgår ikke, hvor store administrationsomkostninger bliver.
- Man regner et ekstra provenu til staten på årligt 600 mio. kr. fra midten af 2012 – oven i de 400 mio. kr., som lastbilerne i forvejen betaler hvert år i vejbenyttelsesafgift. Hvis regeringen, som udmeldt i sin pressemeddelelse baserer sig på et kendt kørselsafgifts-system, der allerede er i brug i udlandet, må vi antage, at der vil ryge ca. 500 mio. kr. til administration årligt – svarende til 30 pct. eller mere. Det er selvfølgelig positivt for de hundreder af ansatte, som en sådan administration vil forudsætte, og det giver også store indtægter til de udenlandske leverandører af teknik og software. Men det er en uforholdsmæssig dyr måde at opkræve skat på. Gennemsnitlig skatteopkrævning i Danmark koster kun en brøkdel – nemlig ca. 0,6 pct. af provenuet, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Tungt tysk mautsystemDTL håber ikke, at regeringen har tænkt sig at læne sig op ad det administrations- og tekniktunge tyske Maut-system, der hverken er grønt, intelligent eller adfærdspåvirkende.
”DTL mener, at regeringen bør vente på et system, der kan reducere trængslen og være billigere i administration på samme tid. Det er også afgørende, at det provenu, som regeringen nu vil have ud af den trængte transportbranche, ikke betyder et forhøjet afgiftstryk på branchen samlet set. Når det er sagt, er DTL med sin viden om kørselsafgiftssystemer en medspiller i forsøget på at finde en løsning, som er praktisk, anvendelig og ikke konkurrenceforvridende for danske transportvirksomheder, nu hvor kørselsafgifterne jo er vedtaget,” siger Erik Østergaard.