Det lysner for natdistribution
Syddanmark skal være forsøgsområde ved omlægningen af distribution fra dag til nat.
Danskernes tid er alt for værdifuld til, at den skal gå til spilde i motorvejskøer rundt omkring i landet. Men der er ikke udsigt til, at alle trafikale problemer kan løses med ny veje og udvidelser af infrastrukturen. Det er der simpelthen ikke råd til. Derfor ønsker organisationerne DI Transport og International Transport Danmark at bruge det danske vejnet mere effektivt ved at gå over til natdistribution.
Industrien har for længst gjort det - og selv de offentlige sygehuse er begyndt på det: at bruge deres dyre produktionsapparat døgnet rundt og dermed mere effektivt.
- Vi skal også udnytte de veje vi har meget bedre, siger formanden for ITD, Mogens Therkelsen, der har sat sig i spidsen for en ambitiøs natdistributions-kampagne.
- Vi skal ikke kun flytte nogle få, men en stor del af distributionen fra dag til nat, hvis det skal have en synlig effekt på trafikken, siger Mogens Therkelsen, der taler om ”60-70 procent af distributionen hvis det skal batte noget”.
Når ambitionerne er så store, skyldes det at trafikken ventes at vokse med 70 procent i løbet af de næste 20 år. Dermed er der udsigt til endnu flere køer på de danske veje, hvis ikke der snart gøres noget.
Mange parterOvergangen fra dag- til natdistribution kræver dog accept fra mange parter, påpeger ITD-formanden: Transportkøbere, detailhandel, transportvirksomheder, medarbejdere, fagforeninger og politikere for blot at nævne nogle.
Men fordelene er åbenlyse mener han: Bedre udnyttelse af lastbilerne, mindre tom kørsel, flere leveringer pr. tur, bedre trafikflow i dagtimerne, færre (højresvings)ulykker som følge af mindre trafik i dagtimerne og bedre miljø som følge af brændstofbesparelser.
Møde med 3FI forbindelse med, at Mogens Therkelsen tidligere har luftet tankerne om natdistribution, har fagforeninger vendt tommelen nedad.
- Men når jeg snakker med chauffører om deres job, så er jeg faktisk overbevist om, at de vil få mindre stress på jobbet ved at køre om natten, når der er mindre trafik, siger Therkelsen.
Han skal i denne måned mødes med toppen i 3F for at præsentere fagforeningsfolk for ideerne bag projektet, der har fået støtte i Syddanmark på såvel regions- som kommunalt niveau.
Syddanmark skal således være forsøgsområde.
Læs mere i Danmarks Transport-Tidende