DFDS tror på nyt baltisk eventyr
Vicepresident Anders Refsgaard ser nye muligheder i Baltikum trods de seneste års faldende godsmængder over Fredericia.
DFDS Tor Line er klar til nye togter på Østersøen – ikke mindst med udgangspunkt i Fredericia. For selv om godsmængderne har været faldende i en årrække, ser vicepresident i DFDS, Anders Refsgaard, nye muligheder i Baltikum.
Udflytningen af industri – blandt andet øl og isoleringsmaterialer – til Østeuropa har ellers fjernet store godsmængder de senere år. Desuden har landtransporten vundet markedsandele.
Umiddelbart efter at de baltiske lande blev medlem af EU steg antallet af solgte lanemeters (løbende banemeter på skibene) til og fra Fredericia/Baltikum således fra 250.000 i 2004 til 360.000 i 2006. Ro-ro-færgerne var desuden attraktive, fordi vognmændene slap for at have chaufførerne holdende i timevis ved de østeuropæiske grænser.
Ved Polens indtræden i Schengen forsvandt størstedelen af køerne ved grænsen imidlertid, og det fik mange transportører til igen at vælge landevejen. Ikke mindst på grund af et massivt prispres under den efterfølgende finanskrise, der også har sendt raterne hos DFDS ned.
Dermed er DFDS omtrent tilbage ved udgangspunktet i 2004 med omkring en kvart million lanemeter.
- Men vi forventer fremgang igen, lyder det optimistisk fra Anders Refsgaard, der siden 2005 har været ansvarlig for de baltiske aktiviteter - fra 2006 til 2009 var han således udstationeret som direktør for DFDS’ litauiske datterselskab AB DFDS Lisco.
Han bygger sin optimisme på, at der dels er tegn på lyspunkter i Baltikum og Rusland, dels på forholdene i Fredericia og sidst men ikke mindst på skibet TOR Corona.
- Det er state of the art inden for ro-ro og et stort skib, påpeger Anders Refsgaard.
TOR Corona har således hele 3300 lanemeter – eller sagt med andre ord: Plads til 3,3 kilometer lastbiler.
Anders Refsgaard fremhæver Fredericia som ”ekstrem hot” i DFDS Tor Lines Østersø-operationer.
- Vi kan ikke ligge mere genialt end her. Vi har før set forsøg via Århus, Kolding og Aabenraa, men Fredericia dækker både Jylland og Fyn med gode indfaldsveje, siger Refsgaard, der også peger på en ”samarbejdsorienteret, lyttende og fleksibel” havn som gode grunde til at være i Fredericia.