Freja og Coop sparer CO2
Togvogn efter togvogn bliver fyldt med varer til Coops butikker i Sverige.
Vejtransport har traditionelt været den gængse vej for at bringe dagligvarer til Coops svenske butikker. Det har et nyt udviklingsprojekt lavet om på ved at sætte transporterne på skinner, skriver de to selskaber i en pressemeddelelse.
Det er Coop og danske Freja Transport, der sammen har udviklet projektet, som indtil videre har sendt 1000 fyldte trailere med toget. Gevinsten er stor, både for begge virksomheder og ikke mindst for miljøet, der spares for 6.500 tons CO2 årligt og 350 færre lastbiler på landevejene.
Transportsamarbejdet tager sit udgangspunkt, når varer fra hele Norden skal finde frem til Coops centrallager i Bro. I dag læsses de fulde trailere ofte på et tog i Helsingborg, der er knudepunkt for Coop og Frejas samarbejde.
- Miljø og økonomi går hånd i hånd på det her projekt, som betyder maximal udnyttelse af vores trailere. Koordinering betyder, at vognene fyldes både i Helsingborg og Bro, hvilket sparer mange kilometers kørsel med tomme biler og derved gavner miljøet, forklarer Kenneth Pedersen, trafikchef hos Freja Transport og Logistics.
Coop vil gerne undgå negativ miljøpåvirkning, hvor det overhovedet er muligt.
- Med den nye klimasmarte logistikløsning får vi bedre udnyttelsesgrad og mindsker det totale antal transporter med 350 hver uge, hvilket samtidig betyder formindsket negativ miljøpåvirkning, siger Fredrik Persson, administrerende direktør hos Coop Logistik AB.
Freja forventer, at flere og flere transporter vil blive sendt med toget, fordi samarbejdet udvikles løbende.
- Vi arbejder lige nu med at kunne afhente også mindre portioner af varer, så varer med mindre omsætningshastighed kan ankomme sjældnere. Dermed behøver Coop ikke have så meget på lager. På den måde sender vi ikke unødvendige varer af sted og sparer dermed en transport, hvilket igen sparer miljøet for udledning af CO2, forklarer Kenneth Pedersen.