23948sdkhjf

Nye tog på tværs af Danmark

Svensk godsoperatør starter nye godsruter, som kører igennem Danmark.

Svensk godsoperatør starter nye godsruter, som kører igennem Danmark.



Den danske operatør af godstog på jernbane – DB Schenker Rail Scandinavia – får nu ansvaret for at køre to nye godsruter mellem Sverige og Tyskland. Det er svenske Green Cargo, som har etableret de nye godsruter, der resulterer i omkring 750 færre lastbiler på landevejene gennem Danmark om ugen.

De nye godsruter går fra Malmø til henholdsvis Krefeld (Ruhr) og Hannover i Tyskland og bliver en del af den ’grønne’ godstogskorridor, som Green Cargo har etableret i samarbejde med DB Schenker Rail Scandinavia i Danmark og DB Schenker Rail i Tyskland.

Intermodale ruter mellem Tyskland og Sverige omfatter nu fire ruter med i alt 44 tog, hvilket svarer til 1540 fuldt lastede lastbiler om ugen året rundt.

- De to nye ruter gør ikke holdt i Danmark, men de er en understregning af, at Danmark spiller en stadig større rolle som transitland for godstransporten, siger administrerende direktør Stig Kyster-Hansen, DB Schenker Rail Scandinavia. Og i den forbindelse har det – ikke mindst på lidt længere sigt – stor betydning, at få så meget gods som muligt transporteret på jernbanen, så antallet af lastbiler på de danske motor- og landeveje ikke bare stiger eksplosivt.

Trængsel på vejene

Stig Kyster-Hansen bemærker, at antallet af lastbiler på de danske veje allerede er begyndt at stige igen, efter at finanskrisen i en periode skabte længere afstand mellem de tunge trafikanter:

- Ser vi frem mod åbningen af en fast Femern forbindelse, så vil vi få endnu mere transitgods gennem Danmark, siger han. Derfor vil der blive behov for at regulere og styre, hvordan vi i Danmark ønsker, at godset skal transporteres gennem landet. En stor del af det gods, der i dag bliver transporteret fra Sverige med lastbil og færge via Østersøen til Tyskland, vil uden tvivl køre via Øresund og Femernbroen, når den står færdig i 2018. Det vil skabe endnu større kaos på de sjællandske motorveje end i dag, vurderer han.

- Derfor er der behov for en betydelig forøgelse af godstransporten på jernbane i de kommende år, påpeger Stig Kyster-Hansen.

De nye godstog mellem Malmø og Krefeld kørte første gang den 18. april, mens ruten til Hannover starter 10. maj. Togene afgår om aftenen i begge retninger med ankomst den følgende morgen henholdsvis seks og fem gange om ugen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063