Lastbiltrafikken er igen gået tilbage
Konjunkturindekset fra International Transport Danmark viser et nyt fald fra 4. kvartal i 2009 til 1. kvartal 2010 - men de seneste meldinger fra marts er alligevel optimistiske.
Det er en kedelig udvikling, men det er svært at bortforklare, at lastbiltrafikken over den dansk-tyske landgrænse, Øresundsbron og Scandlines-færgeruterne med retning mod Danmark endnu engang er gået tilbage fra 4391 til 4264 lastbiler pr. døgn. Det svarer til et fald på 2,9 procent, skriver ITD i en pressemeddelelse.
Men tællingen er foretaget i uge 10 – altså den anden uge i marts – og hos ITD lyder de seneste meldinger fra medlemmerne, at slutningen af marts trods alt har vist en ikke ubetydelig fremgang i trafikken.
Landgrænsen hårdest ramtDet største fald i antallet af lastbiler kan noteres på landgrænsen. Her udgjorde den samlede trafik 2650 lastbiler i 1. kvartal 2010 mod 2877 lastbiler i 4. kvartal 2009. Sammenlignet med første kvartal 2009 er lastbiltrafikken faldet med 4,5 procent.
Til gengæld er antallet af lastbiler over 20 meter - hertil hører modulvogntogene - over Øresund steget med hele 3,1 procent fra 912 i 4. kvartal 2009 til 950 i 1. kvartal 2010.
Østeuropa på overhalingskursDet var ventet, at lastbiltrafikken fra Østeuropa havde udviklet sig hurtigere, så den havde overhalet den danske trafik allerede i 2006-2007, men nu er den i 1. kvartal 2010 kommet på niveau med den danske trafik med en andel af trafikken på cirka 21 procent. På landgrænsen er den danske andel af trafikken blevet overhalet. Den danske andel af trafikken er 19,8 procent, mens den østeuropæiske er oppe på 20,9 procent. Den tyske lastbiltrafik – hvoraf mange biler er danskejede - er stadig dominerende med en andel på 48,6 procent.
Totalt set udgjorde andelen af tyske lastbiler 41,7 procent af trafikken. Det er til gengæld et fald på 2 procentpoint i forhold til sidste år, mens den danske markedsandel er steget med 1 procentpoint og den østeuropæiske med 0,5