Digitale muligheder ser lovende ud
International Transport Danmark (ITD) ser med forventning frem til, at det nye projekt med det digitale vejnet bliver et nyttigt redskab for transportbranchen.
Der er god grund til, at transportbranchen glæder sig til, at det danske vejnet bliver udarbejdet som et digitalt kort, der indeholder alle de informationer, som skal bruges for at få den daglige godstrafik til at foregå så let og rationel som mulig.
- Projektet betyder jo blandt andet, at vi får et meget bedre grundlag, end vi har i dag, for at få aktuelle data om vejnettet til for eksempel særtransporter og modulvogntog, siger Mogens Therkelsen, formand for brancheforeningen International Transport Danmark (ITD). Det digitale vejnet vil være et væsentligt værktøj til optimering af de logistiske muligheder for virksomhederne.
Vejdirektoratet har netop underskrevet en kontrakt med COWI A/S, som skal udarbejde det digitale kortmateriale. Efter planen skal man kunne afprøve de første demonstrationsprojekter i løbet af efteråret. Staten har afsat 20 mio. kr. til forundersøgelserne.
- Der er i projektet stillet krav om, at det digitale vejnet også skal kunne levere data til flådestyring og ruteplanlægning for transportbranchen, og vi vil naturligvis med stor interesse følge, hvordan det kommer til at fungere i praksis, siger Mogens Therkelsen.
Projektet for det digitale vejnet kommer til at indeholde elementer som hastighedskort, angivelse af brohøjder, koordination med andre transportformer, vejadministration og forskellige servicer for trafikanterne.
- Samfundsmæssigt vil det få stor virkning at effektivisere planlægningen af transporterne ved hjælp af det digitale vejnet, siger Mogens Therkelsen. Det vil blandt andet betyde færre kilometer og dermed mindre udledning af CO2, mindre tidsforbrug og færre omkostninger, når vi hele tiden kan have de nyeste og opdaterede oplysninger om fx vejarbejder til rådighed – både hjemme i virksomhederne og i lastbilerne undervejs samtidig.
I første omgang er det syv af Københavns omegnskommuner, der skal levere de nødvendige data til forprojektet, som skal løbe indtil udgangen af 2011. Herefter vil det blive besluttet, om projektet skal gøres landsdækkende.
Mogens Therkelsen tilføjer, at det er vigtigt, at kommunerne nu bidrager med at få klassificeret deres vejnet, så man får de nødvendige oplysninger om vægtklasser mv. med henblik på for eksempel særtransporter.
- Det digitale kort bliver jo ikke bedre end de oplysninger, der ligger til grund for det, og til det hører, at det skal ajourføres bedre, end de kort vi kender i dag, siger han.