Længere lastbiler skræmmer ikke
Længere og tungere lastbiler er ikke farligere, og de skræmmer ikke de hollandske bilister.
Det er konklusionen af en stor undersøgelse, som det hollandske transportministeriet har foretaget, skriver Dansk Transport og Logistik.
Det glæder DTL, der arbejder for en udvidelse af det danske modulvogntogsforsøg, og en generel udvidelse til hele EU for de 25,25 meter lange modulvogntog.
- Det er to meget væsentlige rapporter, som det hollandske transportministerium her har lagt frem. De viser, at den bekymring, man kan have i forhold til modulvogntog, ser ud til at være ubegrundet. Derfor bør der ikke nu være den store modstand i EU mod at indføre denne landvinding for den europæiske transportbranche, og i Danmark bør de have lov til at køre på langt flere strækninger, som f.eks. adgangsvejen til Københavns Havn, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
En af hovedkonklusionerne i den hollandske undersøgelse er ifølge DTL, at der er meget lille modstand mod længere og tungere lastbiler (modulvogntog på 25,25 meter og 60 tons totalvægt som i Danmark) blandt de hollandske bilister. Det skal sættes i forhold til de nuværende rammer i Holland med 18,75 meter og 50 tons.
Af den ene rapport fremgår det, at bilisterne generelt føler sig trygge ved de større lastbiler, og 150 af de 1000 adspurgte har overhalet de lange lastbiler. Hovedparten af de 150 føler sig også trygge ved de lange lastbiler.
I den anden rapport konkluderes det på sikkerhedssiden, at de længere og tungere testbiler kun har været involveret i 11 uheld i testperioden fra 2007 til midten af 2009. Ved uheldene er der kun sket materiel skade, og der har ikke været bløde trafikanter med i de 11 uheld.
Det hollandske transportministerium konkluderer derfor, at uheldsanalysen ikke giver anledning til at antage, at de hollandske modulvogntog har en højere uheldsrate end almindelige lastbil-kombinationer.