Lastbilen der gør skraldemanden glad
Econic NGT har miljømæssige fordele og så vinder den også hos chaufføren.
Af Finn Bjerremand
Nu har vi efterhånden hørt en hel masse omkring alternativer drivmidler, men aldrig rigtig set hvordan det fungerer i virkeligheden. Så da Mercedes-Benz i Danmark inviterede til en lille testkørsel i en gasdreven Econic NGT slog vi til med det samme.
Denne Econic er et treakslet chassis bygget op som en typisk renovationsvogn med kompaktoranlæg fra Norba. Motoren, der er en Mercedes af typen M 906 LAG (G for gas), har en slagvolumen er på 6,9 liter og en maksimal effekt på 205 kW/ 279 hk samt et maksimalt drejningsmoment på 1000 Nm.
Motorkonstruktionen er en Otto-motor, hvilket groft sagt betyder at der er tale om en forbrændingsmotor a la benzinmotoren, hvor der som bekendt er tændrør til at antænde forbrændingen.
Fordelene er til at få øje på:✓ Motoren ligger miljømæssigt på EEV-niveau eller op mod Euro 6.
✓ Der er tale om en væsentlig billigere drift.
✓ Ingen eller ganske få partikler i udstødningen.
✓ 50 procent lavere støjniveau.
✓ Reduktion af CO2 med 20 % (ved drift på biogas er motoren endda CO2-neutral.
✓ Højt imageniveau.
Her er det så man spørger sig selv, hvorfor der endnu ikke kører nogen af disse vogne i Danmark, hvor miljøet ellers skulle være i højsædet – ikke mindst hos politikerne.
Kigger vi lige over sundet, så kører der faktisk masser af gasdrevne Econic, fordi svenskerne har viljen til at gennemføre den slags miljøtiltag.
Det mest paradoksale er, at vi i Danmark oven i købet har en stor egenproduktion af biogas og samtidig har vi et udviklet naturgasnet. Alligevel kører der ikke en eneste af disse gasdrevne lastbiler.
Transmissionen kompensererAlle Econic - uanset motortype - er født med en fantastisk transmission: Allison automatik med seks fremadgående trin. Denne transmission har en hydraulisk momentomformer - eller konverter - og den kommer virkelig til sin ret i Econic NGT.
Det skyldes ikke mindst det forholdsvis lave drejningsmoment på blot 1000 Nm, som ikke er meget til en treakslet vogn. Men det kompenserer momentomformeren for ved at forstærke kræfterne ved igangsætningen og derefter flade ud, når motoren er oppe i omdrejninger og vognen er begyndt at rulle.
Samtidig er transmissionen konstrueret, så den kun har momentomformeren åben i det første gear. I de øvrige gear er momentomformeren låst, så trækkraften går direkte igennem. Hvis ikke man havde valgt denne løsning ville chaufføren blot kunne starte i et højt gear og så lade momentomformeren udføre arbejdet. Det ville dog medføre et forholdsvis stort brændstofforbrug, og derfor er den valgte løsning en rigtig god løsning.
Glad skraldemandNår, først vognen er begyndt at rulle kommer den hurtig op i fart. Det er bare helt perfekt, og uden tvivl vil enhver renovationschauffør hurtigt blive glad for denne løsning. Econic er også udstyret med retarder og den virker helt efter bogen, så man får fuldt udbytte af retarderen.
Faktisk er der ingen tvivl om, at man med fordel kan anvende en hybridenhed, som kunne samle strøm op ved bremsning. Mercedes-Benz har allerede udviklet et testkøretøj i en gas-hydbridversion.
Selve testkørslen var en kort tur og uden læs, hvilket jo også betyder at der ikke er tale om en hel retvisende testkørsel. Men vognen er en demovogn og man finder ikke bare lige et læs affald til at komme ind i komprimatoren.
Alligevel efterlod vognen et ganske fint indtryk. Man har et formidabelt udsyn gennem forruden og ikke mindst nede omkring højre forhjørne, hvor den store busdør i højre side giver et godt overblik helt ned til jorden. Selv et barn på en trehjulet cykel ville kunne ses lige ud for forhjulet.
Let at styreVognen er let at styre. Man sidder godt i førersædet og alt er inden for rækkevidde i instrumentbrættet, der dog har et lidt rustikt udseende. Men det skal kunne klare påvirkningerne fra et dagligt brug af hårdtarbejdende renovationsfolk, der blot skal skynde sig at have samlet renovationen sammen og komme videre.
Påfyldningen af gas sker ganske enkelt ved tilkoblingen af en slange til gastankene i højre side. Hos Mercedes hævder teknikerne, at det er meget sikkert at fylde gas på. Ved en fejlkobling vil al udslip ske enten ind i vognens tankanlæg eller tilbage til gasstanderen.
Mercedes Econic er udstyret med nogle meget solide gastanke. Både gastankene og gasinstallationen overholder sikkerhedsnormen ECE-R 110, der er et ECE-regulativ som Danmark har tiltrådt, og som regulerer brændstofanlæg til naturgas.
Hvis jeg skal komme med en lille kritik, så afgiver motoren gennem bagvæggen eller den bagerste del af førerhuset en del støj ved acceleration og kørsel med høj hastighed. Det er lidt ærgerligt, fordi førerhuset ellers er meget støjsvagt med motorens tilbagetrukne placering. Men det burde snildt kunne klares med en lidt bedre isolering.
fba@transinform.com