Scanias baby kører bedre end nogensinde
Veltrimmet transmission uden koblingspedal gør kørslen i P230 til en let sag.
Af Finn Bjerremand
Det er uden sidestykke den Scania lastvogn, der har den bedste transmission, som jeg nogensinde har kørt i. Den skifter helt perfekt, ja det grænser faktisk til at man tror, det er en helautomatisk transmission, der sidder i denne P230 - hvad det jo ikke er.
Her er stadig tale om en normal gearkasse med en kobling, hvor det er en dygtig robot, som udfører betjeningen af både koblingen og gearskiftet. Den skifter uden at ”snerpe” gearene af, så man nærmest ikke opdager, at den har skiftet gear.
Sådan bør det være, men det har taget mange år for Scania at nå hertil, selv om det allerede var et kæmpeløft for hele Scanias lastvognsprogram, at man sidste år fik indført den nye Opticruise med den nye elektrohydrauliske betjening af koblingen.
Umiddelbart kan jeg sammenligne testkørslen med en testkørsel sidste år, hvor der også var tale om en P230, men med den store forskel, at den var udstyret med ”den gamle” Opticruise, som havde en koblingspedal, der skulle anvendes ved igangsætning og standsning.
Rent komfortmæssigt må det siges at de to lastvogne er som nat og dag, og det ligger i det velafstemte gearskifte i den nye P230. Det skal også nævnes at min svenske kollega Annette Eilert fra Svensk Åkeri Tidning sidste efterår vendte tommelfingeren lidt nedad for Scanias nye Opticruise til bytrafik.
Det fik eksperterne ved Scania til at udvikle lidt mere på softwaren og finindstillingen, og det er nok en medvirkende årsag til, at testvognens gearskifte er så perfekt.
Fuld kontrolTakket være en speciel manøvrefunktion i gearkassen er det en let sag at bakke præcis til en rampe eller køre frem mod en eller anden forhindring med fuld kontrol. Kontakten til manøvrefunktionen påvirkes i et sekund, hvorefter gearkassen går i manøvreniveau og lastbilen kan rokkes frem og tilbage – for eksempel hvis vognen sidder fast på løst underlag eller lignende.
Dermed er man mindst lige så godt stillet, som hvis vognen havde været udstyret med en manuel betjent gearkasse og koblingspedal.
P230 er også udstyret med motorbremse, og den kan ved aktivering sættes i fast indgreb, så den aktiveres ved det allerførst tryk på bremsepedalen. I den situation sker der dog ingen nedgearing. Trykker man derimod på en gulvkontakt med venstre fod, så aktiveres motorbremsen og Opticruise sørger samtidig for at geare ned, så man opnår maksimalt bremsekraft med motorbremsen, og det er meget fint.
Kontakten i gulvet er dog ikke nogen særlig god løsning. Der bør kunne findes en bedre løsning.
God førerhusløsningCP16L er det Scania kalder en Daghytt, et førerhus med god plads bag føreren og et næsten helt fladt tag. Til en distributionsvogn er det en ganske udmærket løsning, og skulle der være behov for at overnatte i vognen en gang i mellem, ville det såmænd også kunne lade sig gøre, hvis førerhuset ellers var udstyret med en køje.
Der er generelt god stuveplads i førerhuset. Førerhusophænget med 4 punkts luftaffjedring giver sammen med chassisets luftaffjedring en virkelig god og behagelig affjedring og et behageligt komfortniveau for føreren.
Hvis vi drager en sammenligning med ”den gamle” P230 fra sidste år, er der også i dette tilfælde tale om et megaspring fremad.
Scanias babyOpbygning består af en fast isoleret kasse fra den svenske producent Gehab i Alvesta. Ladet er 6730 mm langt og blot 2640 mm høj. Med en chassishøjde på blot 960 mm giver det en totalhøjde på 3600 mm, som er en god højde til f.eks. citydistribution.
Kassen udmærker sig ved bl.a. at have fuld sideåbning af venstre side, så det er nemt at komme til at laste fra venstre side.
P230 er suverænt Scanias baby, fordi det er den absolut mindste motor, der anvendes. Men den kører ganske fint i kombination med den nye Opticruise.
Ingen knurrenUnder min prøvekørsel, der fandt sted en rigtig vinterdag med sne og is, kørte jeg både i bytrafik, på landevej, motorvej og på i bakket terræn.
Ved at køre op af en af de stejle bakker i Østjylland, blev gearskiftet også for alvor afprøvet under hårde forhold. Også i den situation, skiftede Opticruise uden knurren eller andre mislyde.
Ud af vejen kører vognen rigtig godt, så det er absolut tommeltommen opad for Scanias baby P230.
Brændstofforbruget blev ikke noget flot resultat fra min testkørsel. Med bakkekørsel, vinterforhold samt mange stop og igangsætninger blev resultatet ca. 27,10 liter diesel pr. 100 km.
Til sammenligning har vognen over en strækning på 4000 km forbrugt 23 liter pr. 100 km, hvilket må siges at være et væsentligt bedre forbrugstal.
fba@transinform.com