Når skåltalerne slutter
Opbakningen fra politikerne fejler ikke noget under skåltalerne.
Af Gwyn Nissen
Transportbranchen er en vigtig forudsætning for, at samfundet kan fastholde væksten. Uden transport ville samfundet gå i stå. Transportbranchen sikrer mobiliteten i samfundet.
Der er ikke grænser for, hvad transporten er god for (og til) – så længe der er et glas i den ene og en pindemad i den anden hånd.
Men når festen er forbi, oplever vognmændene den politiske opbakning på en helt anden måde: de er jagtet vildt, mens deres udenlandske kolleger smutter igennem myndighedernes bredmaskede net.
Den er allerede gal nu. Cirka hver tiende udenlandske lastbil betaler ikke vejafgift i Danmark. Det har kontroller jævnligt vist – problemet er bare, at disse kontroller i dag foregår så sjældent, at der kun afsløres en brøkdel af snyderne.
Og så er det, at vognmændene – med rette – frygter, hvordan Danmark vil håndhæve kontrollen overfor udenlandske lastbiler, når de nye cabotageregler træder i kraft.
Nej, så er det meget lettere for myndighederne at gå i flæsket på den danske vognmand, der ellers har styr på tingene, men hvor skiver og digital tachograf for flere måneder i stedet hudflettes ned til mindste detalje.
Og når smutterne er fundet – for det er forhåbentlig de færreste herhjemme, der bevidst snyder – så vanker der ikke kun bøder til chaufføren, men også til vognmanden.
Det var bare en enkelt ting, for sagerne, hvor branchen mangler politisk opmærksomhed er mange: Udenlandske chauffører, der optager danske rastepladser og dermed besværliggør danske chaufførernes lovpligtige hvil, manglende fleksibilitet i forbindelse med city-distribution, manglende tilskud i forbindelse med eftermontering af partikelfilter, risiko for nye grønne afgifter (som ikke er særligt grønne).
Der er politikere, som forstår branchens kvaler og har sat sig ind i dem. Men der er for mange, der har set sig sur på den lastbil, der kører foran dem på motorvejen eller i byen, og som derfor træffer afgørelser med hjertet i stedet for hjernen.
Kan vi så få lidt respekt, tak.
gn@transinform.com