Mesterlig Master
Fransk kassevogn: Den helt nye Renault Master imponerer med høj komfort og gode køreegenskaber. Der er tale om en markant forbedring af forgængeren.
Af Lars Lassen i Nice
Når man begynder at køre i den nye Renault Master, så går det op for én, at der mangler noget. Det tager to-tre kilometer før man opdager, at det er den motorstøj - der traditionelt har sikret varebilschauffører rigtigt trætte ører ved arbejdsdagens ophør – der næsten er forsvundet.
Motorstøj, dækrummel og vindstøj er faktiske nede i nærheden af personvognsniveau. Dermed følger Renault i kølvandet på Mercedes, Ford og Volkswagen, der også er begyndt at tage støj og vibrationsdæmpningen alvorligt på lette kommercielle køretøjer.
Men chaufførerne kan også glæde sig over et markant bedre førersæde, der giver langt bedre støtte i ryg og lænd. Selv om Renaults designere har gjort kabinen mere personbilsagtig, så er sæderne stadig så flade, at det er let at komme ind og ud af kabinen. Førerkabinen er desuden knap 7 centimeter længere, hvilket giver ekstra benplads.
Den nye Master har desuden et utal af store og små fralægningsrum. Blandt andet er der fralægningsrum i instrumentbordet, der kan rumme en bærbar computer, 7,6 liters stort afkølet handskerum, sidedøre med store rum, herunder naturligvis flaskeholder til en 2-liters vandflaske.
Rattet er blevet mindre og positioneret mere som i en personbil. Det kan desværre kun justeres i højden. Det multijusterbare førersæde kompenserer dog delvist for denne mangel.
Der er et glimrende udsyn fra førersædet. Ekstra store vidvinkel spejle under sidespejlene giver et rigtigt godt overblik over, hvad der foregår bagved bilen.
Højere sikkerhedDen nye Renault Master er naturligvis også opgraderet rent sikkerhedsmæssigt. Elektronisk Stabilitets Kontrol (ESC) er standard på de baghjulstrukne modeller, mens det kun ekstraudstyr på de forhjulstrukne.
Renault hævder, at den nye Master bedre end konkurrenterne i segmentet. Bremselængden er angiveligt blot 44,7 meter på de forhjulstrukne modeller, mens den er 46,6 meter i den baghjulstrukne version ved 100 kilometer i timen. Prøveturene på bjergvejene i Provence viste, at de ventilerede skivebremser foran og skivebremserne på bagakslen leverer en overbevisende præstation.
Kompetent drivlinjeDen vigtigste tekniske nyhed på den nye Master er at den kan leveres i både for- og baghjulstrukne versioner. Dermed trænger Renault ind på den tunge ende af kassevognsmarkedet, hvor blandt andet trækkraft er i højsædet.
Uanset model, så er det en ny 2.3 liters commonrail diesel, der leverer trækkraften. På de forhjulstrukne Mastere er motoren tværstillet, mens den er langsstillet på de baghjulstrukne udgaver. Den afløser den hidtidige 2.5 liters DCi og yder trods mindre slagvolumen, 30 Nm mere.
Motoren findes i tre varianter på henholdsvis 100, 125 og 150 hk. Sidstnævnte opnår de ekstra hestekræfter ved hjælp af en turbo med variable geometri.
Motoren har som nævnt i indledningen en meget kultiveret motorgang, den leverer maksimalt moment allerede fra 1250 omdrejninger på de to mindste motorvarianter og fra 1500 på 150 hk, udgaven. Prøveturene gav et indtryk af en robust slider. 125 hk-udgaven vil formentligt være rigeligt til de fleste danske brugere.
Dieselpartikelfilter er standard i Danmark på alle nye Mastere. Dermed opfylder motoren Euro5-standarden.
Større varerumDen nye Renault Master indhenter også konkurrenterne, når det gælder volumen bag varerumsadskillelsen. Modelrækken er udvidet med en ekstra lang Master, der kan sluge hele 17 kubikmeter gods.
Med fire længder og tre forskellige højder tilbyder den nye Master 10 forskellige lastvolumener fra 8 til 17 kubikmeter. Desuden er dørene og adgangen til lastrummet blevet forbedret. Skydedøren i siden er blevet 17 centimeter bredere. Lastehøjden ved bagdørene er 54,8 centimeter på de forhjulstrukne modeller. På de baghjulstrukne er lastehøjden 57,4 centimeter.
Lave omkostningerRenault lover en markant bedre brændstoføkonomi på den nye Master. Forbruget skal være reduceret med gennemsnitligt op til en liter pr 100 km. i de forhjulstrukne versioner. Det betyder et forbrug pa blot 7,1/l pr. 100 km - (l4,l km/l). Det pynter gevaldigt på CO2-regnskabet, hvor den nye Master under gunstige forhold kan nå helt ned på 187 gram/km.
Det øger også den teoretiske rækkevidde med 200 kilometer, så en ny Master kan klare op til 1400 kilometer på en optankning.
Samtidig er serviceomkostningerne angiveligt faldet med 40 procent. Det er blandt andet opnået ved, at olieskift nu skal ske ved 40.000 kilometer, hvilket giver en rækkevidde på ekstra 10.000 km i forhold til den eksisterende. Desuden er levetiden på bremseskiverne øget med 20 procent.
Den nye Renault Master ruller ind bag udstillingsvinduerne hos de danske forhandlere omkring 1. juni. Renault Danmark oplyser, at man forventer at priserne på den nye Master stiger med omkring 6.000 kroner før moms.
ll@transporttidende.com