23948sdkhjf

Still i den helt store stil

Optimisme: Koncernen har store forventninger til udviklingen for intern transportmateriel.

Optimisme: Koncernen har store forventninger til udviklingen for intern transportmateriel.



Af Finn Bjerremand

Erhvervslivet er så småt ved at vågne op igen efter nedturen og når der kommer lidt mere gang i hjulene rundt omkring, betyder det også fornyet aktivitet i den interne transport på virksomhederne.

Efter knap to års slowmotion i investeringer vurderer den store tyske producent af interne transportmidler, Still, at der for alvor er ved at være grøde i markedet. Det skyldes ikke mindst, at mange virksomheder har valgt at effektivisere deres logistik, hvilket medfører et stigende behov for mere effektivt materiel.

Dette udnytter Still til at introducere en lille håndfuld nye produkter, som ikke mindst dækker behovet for transport af små kolli. Ved det storslåede internationale arrangement på fabrikken i Hamborg blev der også vist trucks i den lidt tungere ende.

Først og fremmest en ny palletruck til medkørende truckfører (ståplatform). Stills EX-serie byder blandt andet på en specialkonstrueret truck til at laste i dobbelststock system.

Mange transportører har i dag dobbeltstock-trailere med to bunde og til lastning af disse vogne, er det en meget smart løsning med en truck som kan laste to dæk ad gangen. De nye dobbeltstocktrucks er konstrueret med et nyt koncept og ny ståplade teknologi.

Godt for ryggen

Still præsenterede i den forbindelse en bemærkelsesværdig ny konstruktion, hvor ståplatformen på palletrucken var forsynet med luftaffjedring, der er tilpasset truckførerens vægt. Systemet er patenteret af Still og skåner førerens ry. De såkaldte helkropsvibrationer er ifølge Still 40 procent lavere end hos konkurrenterne.

Dæmpningseffekten er suveræn, hvilket er vigtig, fordi netop denne type palletrucks forcerer hundredvis af rampeoverkørsler fra lastbil til lager – og dermed beskyttes truckføreren hver eneste dag året igennem imod voldsomme belastninger i rygraden.

Når klappen er slået ned og de to vinger i lændehøjden er foldet ud, kan platformstrucken køre med 9 km/t.

Vælger føreren i stedet at gå foran trucken, går den maksimale hastighed automatisk ned på 4 eller 6 km/t. Samtidig er håndtaget foldet ud i længden, så føreren derved har en længere afstand foran trucken og ikke risikerer at blive kørt over af den.

Ikke set før

Som noget nyt har Still forsynet vingerne med en smart finesse som sikrer at de kan justeres op eller nedad i tre forskellige højder. Således sikres en effektiv sidestøtte uagtet det måtte være en stor eller lille truckfører. Denne nyudvikling er heller ikke set før.

Samtidig er det nu blevet muligt - ikke mindst efter pres fra danske kunder - at håndtere kvartpaller med de nye trucks. I Tyskland anvender man stort set ikke kvartpaller, men kun hele europaller i supermarkederne, hvorimod kvartpaller er særdeles populære i Danmark – her anvendes de især i hele distributionskæden, når det gælder forsyninger til supermarkeder, butikker, kiosker m.v.

Derfor er det et stort kundeønske, som nu kan imødekommes af den danske Still organisation.

Kompakt

Det samme gælder specifikt for den fjerde nyhed Still EXU-H, som er en lille kompakt palletruck med 80 centimeters løftehøjde, specielt udviklet til håndtering af last op til 2000 kg (i sænket tilstand) kombineret med en løfteevne på 800 kg.

Dette er en utrolig fleksibel palletruck som primært kan bruges som en mindre plukketruck, eksempelvis til logistikløsninger, hvor der skal flyttes kartoner eller lignende af pallerne. Denne type palletruck vil typisk anvendes i forbindelse med produktionsbånd hvor færdigvarerne håndteres direkte ud på palle.

Men modellen er ligeledes populær på levnedsmiddelfabrikker samt i større supermarkedskæder. Særligt efter det sidste tiltag fra Still, som sikrer at kvartpaller også kan håndteres på gaflerne, burde modellen blive endnu mere interessant for de store handelskæder.

Trucken kan ved hjælp af en auto-lift funktion og sensorhjælp løfte pallen op i en ergonomisk rigtig højde for håndtering af varerne.

El-hund som verdensnyhed

Midt blandt de mange nyheder fra Still gemmer der sig sågar en verdensnyhed. En såkaldt el-hund, som den populært hedder her til lands.

Officielt hedder det en CitiOne og er en typisk truck til mindre virksomheder og distributører, der har behov for at kunne flytte lette paller m.v. med op til 500 kg last.

Still-koncernen sætter her ind med en speciel model udviklet til distribution af lette varer i den indre bydel, hvor det ofte er er meget vanskeligt at forcere kantstene med almindelige palletrucks. Nyheden er således konstrueret med helt specielle hjul som ”kravler” over diverse forhindringer, og da modellen er elektrisk, er den let at håndtere.

Chaufføren bliver lettet i sit fremtidige arbejde med en Still City. Således slipper han for at trække og skubbe palletrucken frem og tilbage og kæmpe med at komme over kantstene med håndkraft.

Den nye model er således velegnet som truck til en let lastvogn, som distribuerer varer inde i city.

Brugervenlig

Med læs kan den køre op til 4,5 km i timen og uden læs kører den op til 6 km i timen. Aktiveringen af kørefunktionen kan udelukkende finde sted, når håndtaget står i en bestemt vinkel. En løsning, som modvirker ulykker.

CitiOne, der er uhyre brugervenlig, kræver ikke noget certifikat, da den holder løftehøjden under en meter. Still er i gang med at få trucken modificeret til et PIEK-certifikat - et nyt miljøkrav i Holland, som er på vej i flere lande. Formålet med PIEK-programmet er, at man stiller krav til støjniveauet til både lastvognen og det medfølgende materiel, herunder også evt. læssebagsmæk, kølemaskine og trucks, når der skal distribueres varer uden for normal arbejdstid.

I visse hollandske byer er der regler som forbyder distribution af varer fra kl. 19-07 med mindre vogntoget har et PIEK-certifikat. Har vogntoget og det tilhørende materiel for eksempel et certifikat med et maks. støjniveau på 65 DB må det anvendes til distribution mellem kl 19 og 23. Er PIEK-certifikatet på maks. 60 DB må der også distribueres i byerne mellem kl. 23 og 7.

Innovative løsninger

Still introducerer også en meget innovativ løsning til transport inden for virksomhedens egen vægge. Med et nyt trailersystem kan et lille tog bygges op med lastmoduler, som kan belæsses med interne paller eller pallerammer. Der kan lastes ind fra siden med en truck, uden at toget skal adskilles.

Løsningen kan blandt andet med fordel anvendes i virksomheder, hvor man har produktionen spredt over flere områder, og dermed behov for løbende at flytte emner. Still fremhæver, at løsningen er enklere og billigere end at flytte emnerne palle for palle med en gaffeltruck.

- Det er mange nyheder som vi nu præsenterer på en gang, siger adm. direktør Gerner Hoppe, Still Danmark A/S. Vi har meget store forventninger til de nye produkter, fordi de kan komme til at repræsentere en stor volumen for os i fremtiden på det danske marked.

Still vurderer, at de mange innovative løsninger koncernen et forspring i konkurrencen, fordi produktprogrammet nu er fuldt dækkende – også helt nede i den lette ende.

- Vi får nu travlt med at præsentere alle disse nye modeller til 30.000 virksomheder i Danmark, siger direktør Gerner Hoppe til Danmarks Transport-Tidende.

fba@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101