23948sdkhjf

Atlet tilbyder intelligent fleet management

Intern transport: Atlet Danmark fortsætter med at servicere Mitsubishi-materiel, men har stoppet salget.

Intern transport: Atlet Danmark fortsætter med at servicere Mitsubishi-materiel, men har stoppet salget.



Af Lars Lassen

En ny eldrevet kontravægttruck i Atlets Balance-serie, signalerer afslutningen på Atlet Danmarks forhandling af gaffeltrucks fra Mitsubishi. Den nye gaffeltruck kommer nemlig fra Nissan, der overtog Atlet i 2007, og det har siden været klart at Atlet Danmarks forhandling af Mitsubishis produkter skulle afvikles i takt med at Nissans serie af gaffeltrucks blev introduceret i Atlets produktprogram.

- Vi ophører med at sælge Mitsubishis modeller fra 30. juni i år. Men vi har fortsat en aftale med Mitsubishi-Caterpillar, der sikrer at vi kan fortsætte med at servicere Mitsubishis produkter fuldt ud, siger adm. direktør Bengt Kristiansson, Atlet Danmark.

Nissans serie af kontravægttrucks komplementerer Atlets ’svenske’ produkt-program (som Nissan i øvrigt har solgt i egne farver i en lang årrække) perfekt. Atlet har nu et meget bredt produktprogram fra eldrevne palleløftere, over den højt specialiserede serie af stablere og smalgangs- og plukketrucks, samt kontravægtstrucks i Balance-serien.

Stilstand

Den økonomiske krise har ramt markedet for internt transportmateriel meget hårdt. Men der er tegn på vending – bare ikke i Danmark endnu.

- I visse segmenter er efterspørgslen faldet med 60-65 procent. Det har påvirket alle leverandører i branchen. Danmark er hårdere ramt end de fleste andre markeder i Europa. Nedgangen satte faktisk ind tidligere i Danmark og i afsætningen er forsat med at falde her i januar og februar i år, sammenlignet med samme periode i 2009. Ude i Europa er nedgangen stoppet og især i Øst- og Sydeuropa, er salget på vej op igen. Vi tror og håber naturligvis, at Danmark følger efter i de kommende måneder, siger Bengt Kristiansson.

Krisen har også ramt service og vedligehold fordi et stort antal maskiner står stille i øjeblikket.

- Når økonomien så småt begynder at gå opad igen, så vil vi både se en øget efterspørgsel på korttidsleje og et betydeligt behov for service og vedligehold på de mange tusind maskiner, der står stille derude i øjeblikket, siger Bengt Kristiansson.

Atlet Danmark har fortsat tilpasningen af organisation, som blev påbegyndt, da svenske Atlet overtog Unitruck. Det betyder, at man nu har samlet fleet management – korttidsleje og brugt materiel, samt værkstedsfaciliteter på Sjælland. I Jylland er nu kun salgsorganisationen og det omfattede reservedelslager, som Atlet Danmarks netværk af mere end 50 servicemontører anvender.

Fleet management

Kunderne i logistikbranchen fokuserer mere og mere på omkostninger og driftsstabilitet. Derfor er interessen for fleet management-løsninger fortsat stigende. Allerede i dag tilbyder Atlet Danmark A/S serviceløsninger, der er tilpasset varierende driftsforhold.

Atlet Danmark A/S udviklet et nyt servicekoncept ”Atlet Dynamic” som er en kombineret leje- og serviceløsning baseret på det aktuelle driftsforbrug af maskinen. Via mobiltelefon afrapporterer den lejede maskine løbende sine driftsdata til Atlet Danmark A/S. Løsningen er web-baseret så kunderne løbende kan tjekke status på nettet.

- Kunden opnår ud over en fast lav ydelse kombineret med timebetaling, der sikrer hovedparten af udgifterne følger kundens egen omsætning, at vi kan servicere maskinerne intelligent, fordi vi automatisk kan se, hvor mange timer maskinen har kørt. Det betyder vi servicerer maskinen når behovet er til stede og ikke ud fra en fast plan, siger Bengt Kristiansson.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062