Varebiler møder miljøzoner
De kommuner i Danmark, som allerede har indført en miljøzone, får nu mulighed for at skærpe reglerne, så de også gælder varebiler.
Desuden vil andre kommuner i landet fremover få mulighed for at indføre lignende miljøzoner til at beskytte borgerne mod partikelforurening fra trafikken. Begge muligheder kan iværksættes, hvis det kan dokumenteres, at grænseværdierne for partikler overskrides i kommunerne. Det er konsekvensen af et nyt lovforslag, som regeringen fremsætter.
- Det er glædeligt, at regeringens tiltag har bragt partikelforureningen ned under EU’s grænseværdier. Men vi følger naturligvis partikelforureningen tæt, så skulle det mod forventning blive nødvendigt at gribe ind mod overskridelser i fremtiden, giver vi hermed kommunerne mulighed for det, siger miljøminister Karen Ellemann (V).
Ifølge de seneste tal fra Danmarks Miljøundersøgelser er Danmark et af få lande i EU, som overholder grænseværdierne for partikelforurening. Samtidig viser en ny undersøgelse fra Danmarks Miljøundersøgelser, at partikelforureningen fra den københavnske trafik er faldet med 26 procent som konsekvens af miljøzonen.
En anden konsekvens af lovforslaget er, at vognmænd – også udenlandske – fremover kan få tilbageholdt deres køretøj, indtil der er stillet sikkerhed for en eventuel bøde. Og i det hele taget bliver reglerne for håndhævelse skærpet med det nye lovforslag, skriver miljøministeriet i en pressemeddelelse. For eksempel kan politiet kræve et ekstraordinært syn af et osende køretøj.
- Udenlandske vognmænd får hermed de samme konkurrencevilkår som de danske i forhold til kravet om miljømærker. Den skærpede håndhævelse betyder samtidig, at vi udnytter potentialet i de eksisterende miljøzoner fuldt ud til gavn for miljøet, siger Karen Ellemann.
I Danmark er der miljøzoner i København, Frederiksberg og Aalborg. Odense og Århus kobles på henholdsvis 1. juli og 1. september i år.