Supermotor også i EEVversion
Scania har netop lanceret en stribe motormæssige nyheder i den store ende med V8 serien, hvor man er stærk på vej mod Euro-6 normen.
Alle de nye V8 motorer lanceres som Euro-5 udgaver, den største version, som har en topydelse på 730 hk og et drejningsmoment på 3500 Nm, vil dog også kunne leveres i en EEV-udgave. De øvrige motorer findes alle i Euro-5 udgaver og der vil også kunne leveres både Euro-3 og Euro-4 udgaver til markeder, hvor de stadig er tilladte. Rensningen af udstødningen sker bl.a. med anvendelsen af SCR-teknologi, som kræver anvendelse af AdBlue. Dermed er mange entusiasters drøm om nye dieselmotorer i det tunge segment fra den svenske producent uden SCR-katalysator og uden brug af AdBlue, helt forsvundet ud i det blå. Der er heller ingen tvivl om at kommende Euro-6 udgaver også skal anvende SCR-teknologi. Den nye Scania V8motorserie er bl.a. udstyret med XPI commonrail brændstofindsprøjtningssystem, der opererer med et arbejdstryk på op til 2400 bar og Scania VGT (Variabel turbogeometri), der er elektronisk styret. Den nye V8 serien er tilgængelig i Euro-5 udgaver med 500 hk/ 2500 nm, 560 hk / 2700 Nm, 620 hk/ 3000 Nm og 730 hk / 3500 nm og i EEVudgaven med 730 hk/3500 Nm.