23948sdkhjf

Tunge lastbiler på vej

DI Transport i dialog med Vejdirektoratet om mulighederne for at hæve den makismale tilladte totalvægt for lastbiler.

DI Transport i dialog med Vejdirektoratet om mulighederne for at hæve den makismale tilladte totalvægt for lastbiler.



DI Transport deltog onsdag i et møde med Vejdirektoratet, der i øjeblikket er i gang med at analysere muligheden for at hæve den maksimale tilladte totalvægt.

I dag er den maksimale tilladte totalvægt 48 tons i national kørsel, dog undtaget modulvogntog, der på et udvalgt del af vejnettet må køre med op til 60 tons på en lastbil.

Konkret analyserer man på en række forskellige forslag, bl.a. at tillade 54 eller 56 tons tilladt totalvægt på en 7-akslet lastbil. Der lægges ikke op til at man ændrer de øvrige dimensioner, dvs. længde, bredde eller højde.

Derudover skal man tage stilling til på hvor stor en del af vejnettet, som de tungere lastbiler må køre på.

Analysearbejdet forventes afsluttet til efteråret.

I DI Transport er man godt tilfreds.

Det er især en række virksomheder inden for f.eks. skrot, affald, jord og foderstoffer, der vil kunne få glæde af de ekstra tons.

- Vi har lagt stor vægt på at få hæve de maksimale tilladte totalvægt i Danmark, da det er med til at reducere brændstofsforbruget og dermed CO2-udledningen” siger erhvervspolitisk konsulent i DI Transport, Rune Noack.

- Det er væsentligt, at man ikke gentager modulvogntogsforsøget og kun åbner for kørsel på et alt for lille vejnet, ellers går det udover effektiviteten og de positive miljøpræstationer, siger Rune Noack.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062