23948sdkhjf

Bedre og renere godstransport

Kommissionen vil satse på øget transporteffektivitet og miljø.

Kommissionen vil satse på øget transporteffektivitet og miljø.



Effektiv transport af gods på de europæiske veje og baner – og en reduktion af transportsektorens udledning af CO2 – det er noget af det, som Kommissionen vil arbejde for i 2010 og i de følgende år. Det stod klart, da Kommissionen forleden præsenterede sit arbejdsprogram.

- Kommissionen lancerer en del tiltag af betydning og interesse for godstransport ad vej og bane. Men den sande udfordring for Kommissionen bliver at tegne linjerne mellem alle disse initiativer, så udviklingen gælder for godstransport for både vej og bane, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar.

Mobilitet og miljø

På transportområdet generelt er et af de store strategiske initiativer den nye hvidbog for den fælles EU-transportpolitik. Hvidbogen skal både sætte kursen for, hvordan Europa tackler udfordringen med at sikre EU den nødvendige og mest effektive transport af gods, og udstikke retningslinjer for, hvordan målet for reduktion af CO2 fra transportsektoren kan opnås.

For klima/miljø vil der være fokus på brændstoffer, energiafgifter, energi-effektivitet, og en strategi for et samfund, der er CO2-neutralt. Dermed fortsætter Kommissionen sit arbejde med at få lavet redskaber, der kan hjælpe til at opfylde EUs mål for at reducere CO2 – også for transport – i 2020.

- DTL lægger særlig vægt på, at EU sørger for at der bliver taget et samlet initiativ, så vi er sikre på at reducere CO2 på den billigste måde, og at der ikke sker en forvridning af konkurrencen mellem medlemslandene. Den teknologiske udvikling inden for vejtransport har bidraget med store reduktioner og kan bidrage yderligere, men det tager tid. På kortere sigt skal der derfor ses på, hvilke reduktion der kan hentes på andre områder som fx boliger, siger Erik Østergaard.

Indre marked og konkurrence

Når det gælder spørgsmål om det indre transportmarked og konkurrencevilkår for de forskellige operatører, ligger kommissionen op til en evaluering af jernbaneområdet. Der skal også i løbet af et par år udsendes en rapport om vilkårene på vejtransportområdet, herunder adgang til markedet.

Der ventes også justeringer inden for hele området med transport af levende dyr.

Endelig vil Kommissionen komme med en revision af hele tilgangen til udviklingen af transeuropæiske netværk med fokus på udvikling af et kerne-netværk af transportforbindelser, og om en strategisk plan for forskning og udvikling inden for transport.

- DTL vil selvfølgelig arbejde for, at danske prioriteter og interesser får opmærksomhed og den rette placering i en ny strategisk plan for forskning og udvikling. Der er i særdeleshed behov for bedre udnyttelse af resultaterne af den forskning, der finder sted, og en accept af resultaterne, når man formulerer politikken, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.214