Scania viser tænder på Bauma
Den svenske lastvognsproducent har kørt det svære skyts i stilling til Bauma udstillingen i München.
Som et af højdepunkterne på Bauma i slutningen af april vises en ny treakslet sværgodstrækker, der er godkendt til vogntogsvægte på helt op til 180 ton. Den nye blokvognstrækker er udstyret med en V8 motor i topversion udstyret med SCR-katalysator (Euro 5).
Motoren udmærker sig også ved at kunne køre på 100 % biodiesel. Transmissionen er Scanias nyeste gearkasseløsning Opticruise og tandembogien er udstyret med en ny differentialespærrings kontrol.
Desuden vises der flere 2-, 3- og 4-akslede lastvogne opbygget til bygge- og anlægskørsel, omfattende en to-akslet trækker med træk på alle hjul og en 400 hk motor, som også kan anvende 100 % biodiesel.
Som noget helt speciel lancerer Scania, som den eneste producent udover finske Sisu, en fabriksfremstillet femakslet lastvogn, målrettet til transportopgaver ved mineselskaber. Det er en Scania G 470 10x4, der har to styrende foraksler, samt tandembogie og en efterløbsaksel placeret bag tandembogien. Chassiset er beregnet til en totalvægt på 66 ton og med et kraftigt dumperlad kan nettobelastningen nå op på ca. 46 ton.
Stort udvalg af industrimotorerScania viser også et stort udvalg af industrimotorer på Bauma. Det går lige fra en femcylindret 9,3 liters motor, over en sekscylindret 12,7 liters motor til topversionen, en compact V8’ på 16,4 liters slagvolumen og en topeffekt på 515 kW, svarende til ca. 700 hk.
Alle tre motorserier er udstyret med Scanias avancerede indsprøjtningssystem XPI fuel injection, og overholder normerne EU Stage IIIB og US tier 4i. Alle de nævnte motorer vil være klar til levering i 2011.
Bauma er verdens førende udstilling for entreprenørmateriel og i år forventes antallet af udstillere at lande på 3000, som vil være fordelt på et udstillingsareal på 555.000 kvadratmeter.