23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Biogas-forsøg en succes

Til klimatopmødet stillede Mercedes-Benz med 10 biogasdrevne Sprinter minibusser til de delegerede.

Til klimatopmødet stillede Mercedes-Benz med 10 biogasdrevne Sprinter minibusser til de delegerede.





Tilsammen tilbagelagde de 10 biler knap 15.000 CO2-neutrale kilomenter på biogas leveret af energiselskabet E.ON. Forsøget var en succes, og Mercedes-Benz og E.ON håber nu, at danske politikere vil gøre det muligt permanent at køre på biogas i Danmark.

- Biogas er et de allermest klimavenlige brændstoffer, der er tilgængelige i dag. Havde de 15.000 km været tilbagelagt af almindelige dieselbiler, havde udslippet været godt fem tons CO2, siger Christian Devantier, salgschef for Vare & Lastbiler i Mercedes-Benz Danmark.

I Tyskland, Storbritannien og Sverige har Mercedes et stort salg af disse biler, og bilproducenten håber med topmødet at udbrede kendskabet til gasdrevne biler i Danmark.

En skam

Biogas er CO2-neutralt, der er intet udslip af sundhedsskadelige dieselpartikler og NOx-udslippet er markant reduceret. Desuden er biogasbiler velegnede til bykørsel, fordi støjniveauet er bemærkelsesværdigt lavt.

Det har man for længst fået øjnene op for i vores naboland Sverige, påpeger Mercedes. I Malmø kører en stor del af både busser, taxier og renovationsvogne i dag på biogas. Men ifølge E.ON, der leverer gas til svenskerne, er det danske afgiftssystem til hinder for, at dette også kan blive virkelighed i Danmark.

- Det svenske afgiftssystem betyder, at den miljøvenlige biogas er et konkurrencedygtigt alternativ til benzin og diesel, og det er desværre endnu ikke tilfældet i Danmark, siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark. Som landbrugsland har vi optimale forudsætninger for at producere biogas, og vi har i modsætning til Sverige et veludbygget distributionsnet, som i dag ikke udnyttes i forhold til transportsektoren. Vi mangler stadig den politiske vilje, og det er en skam.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079