23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flere miljøvenlige lastbiler

Men alligevel blev den gennemsnitlige maut-kilometer væsentligt dyrere end planlagt i 2009.

Men alligevel blev den gennemsnitlige maut-kilometer væsentligt dyrere end planlagt i 2009.





Fra januar til november blev 48,8 procent af de tyske maut-kilometer kørt af euro 5-lastbiler. I 2008 var andelen 32,3 procent.

Andelen af euro 3-køretøjer faldt fra 49 til 37 procent – og i november var andelen helt nede på 33,5 procent.

Bundesamt für Güterverkehr vurderer, at det er overkapaciteten på markedet, der har fået transportvirksomhederne til at holde euro 3-lastbulerne hjemme, for at spare maut ved at køre euro 5-lastbiler.

På trods af flere miljøvenlige lastbiler på vejene kostede den gennemsnitlige maut-kilometer 18,1 cent, og det er væsentligt mere end de 16,3 procent som det tyske trafikministerium havde forudsagt da mautsatserne blev hævet ved årsskiftet. De tyske transport-organisationer havde forud for forhøjelsen advaret ministeriet om, at beregningerne ikke holdt stik.

I 2008 kostede den gennemsnitlige maut-kilometer 12,5 cent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078