23948sdkhjf

Branchens nytårsudtalelser

Transportbranchen ser frem til et bedre erhvervsklima i 2010.

Transportbranchen ser frem til et bedre erhvervsklima i 2010.



- Ved udgangen af et år, som for rigtigt mange i vognmands-branchen, vil stå som et rædselsår og helt givet det værste i mands minde, skal man lede længe efter de store solstråle-historier, fastslår formanden for Frie Danske Lastbilvognmænd, Christian Jensen.

- 2009 har været et år, som for mange helt afgjort har været fyldt med menneskelige og økonomiske skæbner som følge af krisen. Selvom fdl meget nødigt vil opfattes som bedrevidende, kan man i branchen godt undre sig over, at det først er nu, i årets sidste dage, at ledere i andre organisationer omsider finder det betimeligt at tale mod det altafgørende spøgelse, som helt og holdent har stjålet vores identitet, nemlig cabotage-kørslen, siger Christian Jensen.

Han opfordrer til ”et ærligt samarbejde om branchens virkelige problemer med de udenlandske vognmænd i Danmark og deres bagmænd, hidkaldt af nogle, der engang var vore danske kolleger”.

- Men man må da sige bedre sent end aldrig, for det giver måske et lille håb om, at branchen måske endeligt nærmer sig et tidspunkt, hvor vi kan tale med én stemme, siger Christian Jensen. Tør man trods alt tro på det, er der måske håb for vognmands-branchen i det nye år og i fremtiden. Men det kræver total enighed, hvis vi skal have bare en minimal chance for at få vore synspunkter og krav igennem. Modsat kan vi også stille krav, hvis vi er enige og organisationerne vel at mærke tør stille de krav, som man er enige om. Vi skal væk fra, at være embedsmandsvældet og ministre underdanige. Det er os, der skal stille krav til dem og det skal i hvert fald ikke være embedsmændene, der skal være vore ordregivere.

- Lader vi embedsmændene i ministerierne og organisationerne være de toneangivende, er det langt fra den menige vognmands ønsker og krav, der kommer på bordet. Vores identitet er ganske enkelt over tid blevet stjålet af embedsmændene, mens de politisk valgte bestyrelser passivt har set p, mener fdl-formanden.

- Ved indgangen til det nye år 2010 følger så mange udfordringer, som ingen af os kan stå alene med. Derfor er det soleklart, at uanset, hvor den enkelte vognmand har valgt at være organiseret, må det ultimative krav være, at de respektive politiske valgte bestyrelser drager omsorg for, at krav og ønsker forbliver vognmandens krav og ønsker hele vejen gennem systemerne, siger Christian Jensen, der også i et svært 2010 vil være den lille og de mellemstore selvstændige vognmands talerør.

Mange har måttet give op

- Den danske transportbranche har i 2009 været hårdt ramt af den økonomiske krise. I takt med de faldende godsmængder har en stor overkapacitet medført, at rigtig meget materiel står ubenyttet hen, påpeger formanden for International Transport Danmark, Mogens Therkelsen. Selvom den enkelte transportvirksomhed gør alt for at tilpasse kapaciteten og omkostningerne til den nye virkelighed, har mange måttet give op i den benhårde internationale konkurrence, der er blevet yderligere forstærket af krisen.

Forskellige økonomer er kommet med lidt mere positive meldinger om det kommende år, men ITD forventer dog ikke, at der sker en afgørende bedring af markedsforholdene i 2010.

- Der er fortsat brug for, at hver enkelt virksomhed tilpasser sig et lavere aktivitetsniveau og trimmer virksomheden, så man er rustet til fornyet vækst, forhåbentlig senest i 2011, siger Therkelsen, der glæder sig over, at der i 2009 er tilført flere midler til infrastrukturinvesteringer og en hårdt tiltrængt vedligeholdelse af vejnettet:

- Der er dog fortsat et stort behov for yderligere langsigtede investeringer, som også inddrager de internationale godskorridorer, specielt i Jylland, og at man henover landgrænsen får koordineret investeringerne med vore tyske naboer.

ITD ser bl.a. frem til, at fortolkninger og håndhævelsen af cabotage-reglerne i foråret 2010 sker på EU-niveau, så alle nationaliteter konkurrerer på lige vilkår.

Internt glæder ITD sig over, at etableringen af ITD Uddannelse i 2009 er blevet en succes.

- Den store tilslutning til vore mange netværk, kurser og fyraftensmøder dokumenterer, at branchen er yderst bevidst om vigtigheden af hele tiden at være på forkant med aktuel faglig viden og at søge inspiration til udvikling af virksomheden uden for egne rammer, siger Therkelsen, der også peger på en anden succes, nemlig startskuddet til den største imagekampagne i landevejstransportens historie.

Med et samlet budget på 20 mio. kr. skal ITD/FDE over tre år øge omverdenens viden om den store og uundværlige samfundsmæssige betydning, landevejstransporten har.

- Målet er at få det image i befolkningen, som vi fortjener, siger Mogens Therkelsen, der udtrykker glæde over, at branchen bakker op om initiativet.

Også FDE Fonden blev stiftet i 2009 med en stamkapital på 30 mio. kr.

- Vi ser meget frem til, at transport- og logistikbranchen i mange år frem vil nyde godt af donationer fra fonden til spændende projekter og nye initiativer, siger ITD-formanden.

Transport på dagsordenen

Transport og infrastruktur har fået en betydelig plads på den politiske dagsorden i 2009, vurderer direktør i DI Transport, Michael Svane.

- At politikerne har fået øjnene op for transportens betydning, afspejles tydeligst i regeringens aftale om en ”Grøn transportpolitik” fra januar 2009. Her blev der afsat 94 mia. kr. til transport og infrastruktur frem til 2020 og senere tilføjet yderligere 2,7 mia. kr. til vedligeholdelse af vejnettet.

Svane peger på, at den økonomiske krise i 2009 har sat et betydeligt aftryk på transporterhvervet.

- Heldigvis peger flere indikatorer på, at der er bedre tider på vej. USA og EU er kommet ud af recessionen, og selvom væksten fortsat lader vente på sig i Danmark, giver den positive udvikling på de vigtigste af vores eksportmarkeder håb om en snarlig bedring på vores hjemmemarked.

Michael Svane vurderer, at statsminister Lars Løkke Rasmussens planer om at gøre Danmark til et vækstland vil øge efterspørgslen efter transport af varer og personer.

- Klimaet vil også i 2010 indtage en central placering på den politiske scene. Transporterhvervet vil blive mødt med krav om at reducere udledning af CO2. Den store politiske udfordring for 2010 bliver at få et stigende behov for mobilitet og transport til at forenes med kravet om mindre CO2 fra den samlede transportsektor, siger Michael Svane.

- Det bliver en fælles opgave for transporterhvervet at synliggøre transportens betydning for vækst og på saglig vis argumentere for, at transporterhvervet ikke skal underlægges unødvendig regulering. Transporterhvervet har allerede vist, at der bliver gjort en stor indsats for at reducere erhvervets miljø- og klimapåvirkning. Det har vi et fælles ansvar for at gøre også fremadrettet og samtidig sikre, at det sker på den mest omkostningseffektive måde.

Danske vognmænd på vej ud

- Rigtigt mange danske vognmænd hiver økonomisk efter vejret. Ikke alene på grund af den aktuelle krise. De økonomiske klemmeskruer, som politikere har sat på det danske vognmandserhverv, er en mindst lige så væsentlig årsag til, at mange vognmænd har opgivet at fortsætte som selvstændige, siger oldermand Jørgen Kjeld Jensen, Kjøbenhavns Vognmandslaug

- Den politiske trang til at dræne vognmændenes økonomi foregår i næsten alle afskygninger og stort set altid på områder, hvor det er muligt at tækkes en vælgerskare, som er større end den, vognmændene udgør. Populisme er nok de mest dækkende udtryk for politikernes tankegang og handlemåde, mener Jensen.

Han mener, at forhøjede bøder i Danmark har presset mange danske vognmænd og chauffører ud af branchen – og det har givet bagslag.

- Mange af de udenlandske chauffører, som har overtaget transporterne – hovedsagelig østeuropæere – har ikke samme trafikkultur, som vi har herhjemme. Efter de statistiske opgørelser er det nu hver tredje gang, der sker en lastbilulykke i Danmark, at det med en udlænding bag rattet. De fleste danske vognmænd er overbeviste om, at nogle af de udenlandske chauffører har en noget lemfældig omgang med de danske færdselsregler. Det tror på pokker. Risikoen for at blive snuppet af politiet er stort set nul. Trafikpolitikerne på Christiansborg kender udmærket til situationen, men de har valgt at holde en lav profil. Sagt på godt dansk: Der sker intet. Den manglende kontrol af udenlandske køretøjer fortsætter, kritiserer oldermanden.

Han peger på, at de økonomiske vilkår for det danske transporterhverv ikke bliver bedre af, at der 1. juli 2010 udskrives en kæmperegning til de vognmænd, som kører i de større byers miljøzoner.

- Politikerne har i al deres visdom bestemt, at også de kun tre-fire år gamle Euro3-lastbiler skal udstyres med partikelfiltre, hvis de f.eks. vil køre i København. En samlet udgift til vognmandserhvervet på omkring en halv milliard kroner, siger Jørgen Kjeld Jensen.

- Naturligvis er det ikke udelukkende politikernes skyld, at den enkelte transportvirksomhed har økonomiske problemer, men det er politikerne, som drejer på de økonomiske klemmeskruer, der er afgørende for, hvor mange der kan overleve i det danske transporterhverv.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063