23948sdkhjf

Dansk søfart står over for et vanskeligt 2010

Danmarks Rederiforening forventer strid modvind for dansk skibsfart i 2010.

Danmarks Rederiforening forventer strid modvind for dansk skibsfart i 2010.



Selv om der er udsigt til, at transportefterspørgslen langsomt vil stige næste år, så forventer Danmarks Rederiforening, at 2010 bliver endnu et vanskeligt år for dansk skibsfart. Derfor nedtoner rederiforeningen forventningerne til de kommende overenskomstforhandlinger.

- Rederierhvervet vurderer, at transportefterspørgslen langsomt vil stige i 2010, men uanset dette vil 2010 også blive et meget vanskeligt år med generelt dårlige fragtrater pga. overkapacitet i stort set alle segmenter i markedet. Rederierhvervet finder det i den sammenhæng helt afgørende, at regeringen i EU og OECD opretholder fokus på, at der ikke ydes subsidier til rederier, som alt andet lige vil udskyde en naturlig tilpasning af ordrebøgerne, siger Danmarks Rederiforenings formand Lars Vang Christensen i en nytårsudtalelse.

I en vurdering af udsigterne indgår dog, at statistikken over kontraheret tonnage kan være behæftet med usikkerhed, således at ordrebøgerne i nogle segmenter måske er knapt så fyldte som det ofte er gengivet.

- Faktiske cancelleringer og forsinkelser i forbindelse med levering af nye skibe er vigtige for en genopretning af fragtrateniveauerne. Psykologiske faktorer for så vidt angår regionernes økonomiske udvikling, forbrugsvaner og dermed den globale transportefterspørgsel er ligeledes på helt ekstraordinær vis i spil i 2010, siger Lars Vang Christensen, der også er adm. direktør for Herning Shipping.

- Situationen medfører et betydeligt pres for at reducere omkostningerne, og mange sparetiltag er allerede taget i danske rederivirksomheder, idet erhvervets fokus, i en periode med historisk lave indsejlingstal, må og skal være erhvervets og det enkelte rederis konkurrenceevne. Det er ikke noget ønskværdigt udgangspunkt for de forestående overenskomstforhandlinger, men ikke desto mindre er det billedet, der også tegner sig for dansk skibsfart, advarer rederiformanden.

Klimaskuffelse

Det papirtynde resultat af klimatopmødet i København i december vækker skuffelse, men Rederiforeningen vil fastholde indsatsen for at reducere skibsfartens CO2-udslip.

- International skibsfarts bidrag til det globale CO2-udslip ligger under 3 pct., men alligevel finder Danmarks Rederiforening det vigtigt, at de resultater, der er nået i FN's internationale søfartsorganisation IMO, fastholdes, samt at man her kommer videre med en international reduktion af CO2-udslippet fra skibsfarten. For rederierne vil denne indsats gå hånd i hånd med det generelle klima- og miljøarbejde, hvor danske rederier med en ung og moderne handelsflåde er godt rustet til at leve op til nye internationale regler.

Piratplagen

Rederiforeningens formand konstaterer, at piraterne ikke har mindsket aktiviteten i 2009.

- Der er dog grund til at glæde sig over, at antallet af kapringer er reduceret. Det gælder ikke mindst i Adenbugten, hvor en bred international flådetilstedeværelse samt eget beredskab på skibene har betydet, at der de seneste måneder ikke har været kapringer af handelsskibe. Desværre er aktiviteten optrappet i det Indiske Ocean, men det er erhvervets håb, at det stadigt bedre internationale samarbejde også vil kunne reducere problemet i dette store havområde, udtaler Lars Vang Christensen. der slutter:

- Udfordringer til trods vil skibsfart og offshoreaktiviteter også i 2010 yde et afgørende bidrag til dansk økonomis positive udvikling.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067