23948sdkhjf

Dansker skal nedbryde luftrummets grænser

Morten Dambæk udnævnt til formand for bestyrelsen i det nystiftede dansk-svenske selskab NUAC.

Morten Dambæk udnævnt til formand for bestyrelsen i det nystiftede dansk-svenske selskab NUAC.



I løbet af de kommende år skal NUAC stå for harmoniseringen af trafikstyringen i dansk og svensk luftrum. Danmark og Sverige ligger dermed i førerfeltet i Europa i bestræbelserne på at udvikle og effektivisere styringen af flytrafikken. Målet er besparelser på 100 millioner kroner.

Det bliver en særdeles erfaren luftfartsmand, nemlig danskeren Morten Dambæk, der kommer til at stå i spidsen det store arbejde med at nedbryde grænserne og harmonisere lufttrafikstyringen i Danmark og Sverige i løbet af de kommende år. Morten Dambæk er udpeget til formand for det nyetablerede selskab.

Da lufttrafikstyringen er finansieret gennem afgifter som betales af flyselskaberne – og da aktiviteten hverken må give overskud eller underskud - bliver det passagerne og flyselskaberne der får fordel af det nye initiativ.

Den 57-årige Morten Dambæk blev allerede bidt af luftfarten som helt ung. Jurastudierne på Københavns Universitet blev finansieret gennem et studenterjob i Copenhagen Charter Handling. Og efter sin afgangseksamen i 1977 og endt værnepligt ved forsvarets auditørkorps blev han i 1978 ansat som juridisk rådgiver i Statens Luftfartsvæsen. I 1980 tog han flycertifikat og i 1983 blev han udnævnt til kontorchef.

Erfaren fly-mand

Fra 1989 til 1997 var Morten Dambæk vicedirektør med ansvar for flyvesikkerhed. I 1997 fik han ansvaret for Flyvesikringstjenesten. Da Flyvesikringstjenesten i 2001 blev udskilt som det selvstændige selskab Naviair, fulgte Morten Dambæk med som øverste direktør. I 2008 formåede Morten Dambæk blandt andet at styre et af de hidtil største offentlige danske IT-projekter - etableringen af et komplet nyt flyvekontrolsystem, CASIMO, til en pris af 1,2 milliarder kroner - i mål både til tiden og inden for budgettet.

Samtidig har han arbejdet målrettet for at indfri EU's målsætninger i det såkaldte Single European Sky program, som forudsætter, at de europæiske lande effektiviserer og harmoniserer styringen af lufttrafikken – blandt andet gennem etablering af luftrum på tværs af de nationale grænser og samling af flere landes luftrum.

NUAC

NUAC ejes i fællesskab af Naviair og svenske LFV/ANS, der hver har 50 procent af ejerskabet. Det nye selskab får sit administrative hovedsæde i Stockholm. Organisationen skal være så slank som mulig, så selskabet får kun en meget lille stab af medarbejdere. Alle flyveledere forbliver ansat i moderselskaberne og udlånes til NUAC. Moderselskaberne vil også fortsat eje det tekniske udstyr og kontrolcentralerne som styrer lufttrafikken. Dermed er det sikret at Danmark og Sverige fortsat hver for sig suverænt har ejerskab til og kontrol med deres respektive nationale luftrum. Lufttrafikstyringen kommer fortsat til at foregå fra de tre eksisterende kontrolcentraler i København, Malmø og Stockholm. Men fremover skal der samarbejdes tæt om planlægning og om den operative afvikling af flytrafikken. Samtidig samarbejder Naviair og LFV tæt om harmonisering og udvikling af det tekniske udstyr, så man på sigt bruger samme type flyvekontrolsystem i begge lande.

Står det til Morten Dambæk og hans svenske kolleger med direktøren for svenske LFV/ANS, Thomas Allard, som næstformand i NUAC bestyrelsen, er det dansk-svenske samarbejde kun begyndelsen på en større harmonisering af hele det nordiske og baltiske luftrum. Ambitionen er med tiden at udvide NUAC med flere lande så fordelene ved stordrift og koordinering bliver endnu større.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125