23948sdkhjf

Volvo leverer første lastvogne med miljøcertificering EPA 2010

Ingen vej tilbage - SCR-katalysatorer og AdBlue bliver også hverdag i Nordamerika.

Ingen vej tilbage - SCR-katalysatorer og AdBlue bliver også hverdag i Nordamerika.



Af Finn Bjerremand

Den 17. november blev den første Volvo lastvogn, som er miljøcertificeret efter den strenge nordamerikanske miljønorm EPA 2010 leveret i USA. Dermed har miljøteknologien med SCR (selective catalytic reduction) og dermed tilhørende anvendelse af produktet AdBlue for alvor holdt sit indtog på det Nordamerikanske lastvognsmarked. De første nye Volvo lastvogne med motorer, som er certificeret efter EPA 2010, blev leveret til Talon Logistics, Inc. I USA.

Talon Logistics har været pionerer i felttests af avanceret emissionskontrolteknologi. I de sidste 7 år har selskabet testet løsningen med SCRkatalysatorsystemer i virkeligheden i sin egen lastvognsflåde. Selskabet har i alt afgivet ordre på 23 af disse Volvo lastvogne, der er af serien VN udstyret med dagførerhus. De nye lastvogne er udstyret med en Volvo D13 motor med en maksimaleffekt på 405 hk, samt Volvos meget roste transmission I-shift. Miljønormen EPA2010 er en af de strengeste miljønormer i verden. - EPA2010 er en meget strengere norm end både Euro 5 og EEV. Sammenlignet med Euro 6 ser det ud som om EPA2010 indeholder de strengeste emissionskrav, men i realiteten er Euro 6 en strengere miljønorm – siger Astrid Drewsen, der er produktchef ved Volvo Powertrain i Göteborg. Det skyldes dels de forskellige testcykluser, som kræves i Europa sammenlignet med USA for at kunne certificere motorerne, dels også at der i Euro 6 normen indeholdes mange flere randkrav til hvornår emissionskravene skal være opfyldt. Det er eksempelvis på områder som temperaturintervaller og højdekrav m.m.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063