23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Afdæmpede forventninger til 2010

Pema har tilpasset sig markedet og råder kun over Euro 4 og 5 lastvogne.

Pema har tilpasset sig markedet og råder kun over Euro 4 og 5 lastvogne.

Af Finn Bjerremand

- Ved indgangen til det nye år, kan vi se tilbage på et utrolig økonomisk hårdt år med et markant stort pristryk på materiellet, der skyldes en overkapacitet på 30-40 procent.

Det siger direktør Carsten Sørensen Pema Last- og Trailerudlejning A/S i Kolding.

- Vi tror på fremtiden og tror på en afdæmpet vækst i 2010. Til gengæld vil der nok begynde at ske noget mere i 2011.

Pema har i det forløbne år tilpasset sig markedssituationen ved bl.a. allerede 1. september at have faset alle Euro 3 lastvogne ud af vognparken. I dag råder udlejningsselskabet udelukkende over lastvogne, der er Euro 4 eller 5 certificeret.

- Vi havde stor frygt for at markedet for Euro 3 lastvogne fuldstændigt ville bryde sammen da Euro 5-normen blev indført for nye lastvogne, forklarer Carsten Sørensen. Derfor valgte vi at udfase alle Euro 3 lastvogne. På den måde kan vore kunder også altid være sikre på at de er fremtidssikrede med lastvogne, der uden problemer kan køre i alle nukendte miljøzoner.

- I det kommende år ser vi hos Pema et vækstpotentiale ved de store logistik- og transportudbydere, der har transportopgaverne med de store mængder og som har mulighederne for bl.a. at kunne navigere i det økonomiske hårdt pressede felt, siger Carsten Sørensen.

Også de nye muligheder for udlejning over grænserne med momsfritagelse i EU, ses som en ny mulighed for Pema.

Tolerance

Pema-direktøren siger i den forbindelse, at han mener at myndighederne burde have udvist lidt mere tolerance på miljøområdet, med den nuværende beskæftigelsessituation i baghovedet.

- Det er nærmest som om at bare man siger ordet miljø i EU-regi, så kan alt så at sige lade sig gøre, uanset hvor realistisk det end måtte være.

Som eksempel nævner Carsten Sørensen en tysk vognmand, der måske kun har ældre Euro 3-lastvogne i sin flåde til national transport:

- Han har ikke en kinamands chance for at overleve med de omkostninger og de begrænsninger der er for Euro 3 lastvogne i Tyskland.

Det er lidt bedre i Danmark, hvor der stadigvæk vil kunne køres med Euro 3 lastvogne i mange områder - uden at komme i karambolage med miljøzoner.

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web02