23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Klimatopmøde som vendepunkt

En global klimaaftale kan resultere i store ændringer for godstransporten, fordi CO2-belastningen skal indregnes i hele logistikkæden.

En global klimaaftale kan resultere i store ændringer for godstransporten, fordi CO2-belastningen skal indregnes i hele logistikkæden.

Det der er i dag er sund logistisk fornuft, er det måske ikke mere, hvis det lykkedes verdens lande at nå til enighed om en klimaaftale i København.

Det skriver den belgiske shippingavis LeLloyd.

Transportsektoren udleder alene 13 procent af den globale menneskeskabte CO2-udledning. En global aftale – der formentlig kommer til at medføre CO2-afgifter – vil på en lang række transporter ændre på, hvad der i dag anses for den bedste og billigste løsning. Det kan simpelthen betyde en revolution, for transportsektoren, skriver LeLloyd.

Det vil især være mærkbart inden for luft- og søfarten, der hidtil har været undtaget for CO2-krav under Kyoto-protokollen, selv om skibe og fly tegner sig for seks procent af den samlede CO2 udledning.

- Det er en uholdbar situation og derfor er der et stort pres, for at finde en aftale for sø- og luftfarten, udtaler flere EU-repræsentanter over for LeLloyd.

En ny aftale vil ikke bare påvirke godsstrømmenes kurs, men også ændre det modale split. Der vil eksempelvis være store gevinster på CO2-regnskabet, hvis man flytter gods fra vej til jernbane eller skib. Og eksperterne vurderer, at det er den eneste farbare vej, hvis transportsektoren skal bære sin andel af CO2-reduktionerne, samtidig med at godsmængderne fortsætter med at stige.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web02