23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mindre svovl til søs er ikke gratis

Sænkningen af svovlindholdet i skibenes brændstof vil give et renere havmiljø og et bedre miljø i havnene.

Sænkningen af svovlindholdet i skibenes brændstof vil give et renere havmiljø og et bedre miljø i havnene.

- Det har alle grund til at glæde sig over, selv om de øgede omkostninger naturligvis skal placeres et sted, siger formanden for Danske Speditørers Fagudvalg Norden, direktør Karl Christensen, Alpi Danmark A/S.

De nye grænseværdier gældende fra og med 1. januar 2010 betyder, at der kun må anvendes gasolie med maksimum 0,1 pct. svovlindhold under ophold i havne i Østersøen og Nordsøen. Fra 1. juli 2010 indføres endvidere en overgrænse på 1,0 pct. svovlindhold i den bunkerolie, som skibene bruger til sejlads i Østersøen og Nordsøen.

Det er den internationale MARPOL-konvention om forebyggelse af forurening fra skibe, som sætter grænserne. I Danmark er konventionen indarbejdet i Havmiljøloven, oplyser Danske Speditører.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|