23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maut: Der var et „aber dabei“

Når mautforhøjelsen på euro 3 falder bort – så ryger besparelsen for euro 5.

Når mautforhøjelsen på euro 3 falder bort – så ryger besparelsen for euro 5.





På den ene side kan ejere af euro 3-lastbiler se frem til at Tyskland alligevel ikke sætter mauten op med to cent pr. km i 2011, men taberne bliver ejerne af euro 5-lastbiler. For hele maut-pakken fra 2011 hænger sammen, og ekstra-indtægterne fra euro 3-lastbilerne skulle gå til at sænke mauten for euro 5-lastbiler. Ganske vist kun med 0,1 cent pr. km – men hvis forhøjelsen slettes for den ene, så ryger besparelsen samme vej for den anden.

I dag køres 35 procent af den tyske maut-trafik af euro 3-lastbiler, mens 52 procent kører med euro 5-lastbiler. Der er altså flere tabere end vindere i den nye tyske regerings maut-tilbagetog.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094