23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mens vi venter på Tyskland

Infrastruktur-spørgsmål kan godt sætte sindene i kog – uanset om diskussionerne foregår herhjemme, i Frankrig, Polen eller som nu for eksempel i Tyskland.

Infrastruktur-spørgsmål kan godt sætte sindene i kog – uanset om diskussionerne foregår herhjemme, i Frankrig, Polen eller som nu for eksempel i Tyskland.

Af Gwyn Nissen

Her har den nye tyske trafikminister Peter Ramsauer fra det bayerske CSU i den grad fyret op under debatten, så selv koalitionspartneren FDP protesterer voldsomt.

Og hvad er det så, Ramsauer har sagt: Efter at have investeret voldsomt i opbygningen af Østtyskland er turen nu kommet til, at der skal investeres i veje i den vestlige del af Tyskland. Den nye trafikminister luftede allerede sine tanker i forrige uge, men gentog dem så i weekenden. Det er da også den dårlige timing, som han nu står til tærsk for. For mens hele verden forleden stod i kø for at markere murens fald, er Ramsauer med sine bemærkninger med til at få den interne tyske øst-vest-konflikt til at blusse op igen.

Kritikerne peger på, at Østtyskland efter 40 års misligholdelse stadig har et voldsomt efterslæb i forbindelse med infrastrukturen og de hæfter sig ved, at også Bayern har fået milliarder af kroner til vejprojekter i forbindelse med den tyske genforening.

Men Ramsauer får også - om end stille – anerkendelse for sine synspunkter, som også omfatter investeringer i jernbanen. Det vesttyske vejnet er nogle steder i en lige så dårlig forfatning som efter krigen, siger Tysklands trafikminister.

Mange danske chauffører har da også for længst luret, at det er bedre at køre gennem Tyskland via øst-aksen i stedet for over Kassel-bakkerne.

Uanset udfaldet af denne debat, som allerede har svækket den nye minister, er det afgørende for Europa, at der ikke går politik i den tyske infrastruktur. Tyskland er drejeskiven for al transport på kryds og tværs af Europa.

Der er brug for effektive veje i Europas største transitland, og det kan ikke gå hurtigt nok. Derfor skal investeringerne hurtigt igennem systemet, så vejene kan blive opgraderet – i både øst og vest.

gn@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|