Cyklistværn på modulvogntog
Færdselsstyrelsen tilpasser regler om sideafskærmning tilpasses modulvogntog.
Færdselsstyrelsen har netop udsendt meddelelse om køretøjers indretning og udstyr nr. 1941, som giver lempelser i udformningen af sideafskærmning på dollyer og linktrailere.
Generelt er de nye regler udformet sådan, at sideafskærmning nu også må kunne svinges eller forskydes væk eksempelvis for at give bedre plads ved rengøring og servicering af køretøjet. Under kørsel skal sideafskærmningen selvfølgelig være på plads og låst i stillingen, hvor kravene til placeringen er opfyldt.
DollyFor dolly gælder, at afskærmningen helt kan undlades.
Hvis der er nogen, som skulle være i tvivl, så er en dolly en særlig påhængsvogn med stiv trækstang. Det er faktisk en kærre med en sættevognsskammel, der sammenkoblet med en sættevogn typisk indgår i et modulvogntog.
LinktrailerPå visse linktrailere må afskærmningens forkant starte indtil 2,70 meter bag hovedbolten.
Denne ændring viderefører en midlertidig dispensationspraksis for udtrækkelige linktrailere, der på grund af deres særlige konstruktion, bl.a. omkring støttebenenes placering gør, at placeringskravet til sættevogne generelt ikke kan anvendes for disse køretøjer.
Linktrailere er sættevogne, der i bagenden er udstyret med en sættevognsskammel og som derved kan sammenkobles med en anden sættevogn og indgå i et modulvogntog.
Ændringen vil være en del af Detailforskrifter for Køretøjer 2010, og en generel dispensationsordning for afskærmningens placering afløses nu af modsvarende ændringer af bestemmelserne.
Der skal således ikke længere søges om dispensation, når linktraileren er indrettet efter de lempede regler, og de linktrailere, der med en dispensation er midlertidigt godkendt, skal ved førstkommende syn have ophævet den midlertidige godkendelse – hedder det i den nye meddelelse fra Færdselsstyrelsen.